bovpropel/kulstøv

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2263
    Medl.nr. 1044
    Keymaster

    Er der nogen der har erfaring med problemet at bovpropel afgiver en del kulstøv indunder forkøjen ?

    #10366
    Medl.nr. 767
    Keymaster

    Det er formentlig et tegn på at den “spiser” kullene i motoren. Jeg havde samme problem på min, og leverandøren udskiftede kullene på garanti.

    #10367
    Medl.nr. 1044
    Keymaster

    Mange tak for tilbagemelding

    #10368

    Hej. Har samme problem og det sviner voldsomt selvom jeg ikke bruger den så tit. Så vil lige høre om det blev bedre med nye kuller?. Mvh Torben Fly. Skive

    #10369
    Medl.nr. 858
    Keymaster

    Hej Bettina.

    Jeg har i længere tid observeret dit spørgsmål, og det er måske lidt sent at besvare, men alligevel.

    Kulstøv i kistebænken behøver ikke at betyde noget som helst, men nu skal jeg prøve at forklare.

    En bovpropel-motor er en jævnstrømsmotor. Den slider – i modsætning til en vekselstrømsmotor – kullene over en lamel-delt kontakt på motorakslen kaldet “kommuntatoren”. Den lamel-delte kontaktflade slider altså kullene i højere grad end i en vekselstrømsmotor, der slider kullene over såkaldte glideringe.

    Strømforsyningen i en båd er 12 volt jævnstrøm. For at kunne frembringe fornøden energi på 2 – 4 hestekræfter (ca. 1,5 – 3,0 KW) er vi nødt til at anvende en høj strøm – det forklarer de enormt tykke kabler, som føder motoren. Kullene i motoren ligner nærmest legoklodser, da de skal kunne tåle en stor energioverførsel.

    Uanset mærke eller fabrikat, så vil en bovpropelmotor altid “støve” med kulstøv. Mængden af støv indikerer i nogen grad motorens tilstand, men mit råd skal være, at man ikke umiddelbart skal gå i panik.

    Hvis man er lidt snild, så er det den nemmeste sag selv at udskifte kullene.

    1. Afbryd hovedafbryderen.
    2. Fjern kablerne fra motoren.
    3. Afmonter multistikket til betjening af motoren.
    4. Afmonter de 4 bolte, som fastgør motoren til tunnellen.
    5. Du står med motoren i hånden.
    6. Afmonter beskyttelsesskjoldet og kig på kullene.
    7. Hvis de er meget slidte (mindre end 2 cm), så skift dem.
    8. Du har sparet tusindvis af kroner.

    Jeg har selv en Bavaria 39 CR, og min bovpropel er en norsk Sleipner. Uanset mærke eller fabrikat, så er opbygning og princip nøjagtigt det samme.

    Håber hermed, at min besvarelse kan hjælpe dig og andre medlemmer, som måtte læse dette.

    med venlig hilsen

    Vermund Søgaard-Sørensen
    Nappedam

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.