Vil ikke gå i freadgear

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2301
    Medl.nr. 735
    Keymaster

    Hej !

    Volvo 55 med 25 gearkasse – vil ikke altid gå i fremasgier, altid bakgear.
    Nogle siger det er lameller i gearkassen som er slidte, er der nogen der ved noget om dette ? Og hvad det koster ar få rep. ?

    Flemming

    #10273
    Medl.nr. 994
    Keymaster

    Hvilke olie køre du med?
    Er det den røde type er det højest sandsynlig der problemet ligger. Hvis det er tilfældet skal du aftappe alt olie via bundprop på motorben. Du kan ikke suge det hele op via påfyldning.
    Det er et kendt problem med den røde olie:-(

    #11585
    Medl.nr. 967
    Keymaster

    Hej

    Jeg har en D1-30 med en 130S-B saildrive. Jeg havde på et tidspunkt vand i olien, så jeg fik skiftet pakning ved drev og selvfølgelig olien. Til at starte med brugte jeg den anbefalede gearkasse olie. Jeg havde flere tilfælde hvor der ikke gik ordenligt i gear både frem og tilbage. Desværre resulterede en af gangene i at jeg ramte molen lidt hårdt, da den ikke ville gå i gear:-(

    Jeg undersøgte flere ting, men efter info fra Volvo Penta, skiftede jeg til alm. motorolie i gearkassen. Herefter har jeg ikke haft problemer. Jeg kan dog ikke sige med sikkerhed om det er olie typen, eller om der måske har være rester af vand eller skidt fra før pakningsproblemet, som kan have forårsaget problemet?

    Prøv derfor at undersøge om også din gearkasse kan/skal bruge alm. motorolie? Sørg for at rense alt gl. olie godt ud. Måske klare det problemet?

    #10274

    Snakkede med en Bavaria ejer under en tur gennem Gøtakanalen ,han havde været i Middelhavet og haft samme problem,prøvede at skille gearkassen ad ,uden at finde en fejl ,først da han skiftede fra den anbefalede olie løste problem.sig.Held og lykke med projektet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.