foldepropel BV30 erfaring

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2327
    HO
    Keymaster

    Hej
    jeg har monteret en Flex-O-Fold 2 bladet 16X10
    Den passer perfekt i “gearing”
    trækker omg. både frem og bak, faktisk bedre ved havnemanøvre end std.
    Båden holder 6 knob ved 25 – 2600 omdr.

    #9471
    giib
    Keymaster

    Med min standard propel sejler båden lige knap 6 knob ved 1800 omdr. og fungerer perfekt ved cruising og havnemanøvre.

    Men hvor stor er forskellen med en foldepropel under sejl ? Hvor meget hurtigere sejler man med folde- fremfor fast propel ? Er der andre fordele ?

    Jeg leder efter en rigtig god grund til at skifte propel

    #9472
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej
    Jeg tror man skal være meget dygtig til at trimme sejl før det er foldepropel kontra fast propel der afgør topfarten.

    Men godt at høre at den fortsat manøvrerer fint med foldepropellen.
    Har tidligere haft en anden båd (ikke Bavaria) med to bladet foldepropel. Det var simpelthen årets gyser hvis man skulle bakke i forbindelse med havnemanøvrer.

    #9473
    208
    Keymaster

    det er helt sikkert at hvis man sætter en foldepropel på,vil man sejle ca en mil hurtigere,især med en båd der ikke stikker ret dybt som en bavaria
    sejler selv en ba 33c med flexofold 17/12 motor 30 hk
    uanset hvor god du er til trimme vil du sejle hurtigere med det trim du formår med en foldepropel kontra fast

    hilsen 208

    #9474
    HO
    Keymaster

    det er helt sikkert at hvis man sætter en foldepropel på,vil man sejle ca en mil hurtigere,især med en båd der ikke stikker ret dybt som en bavaria
    sejler selv en ba 33c med flexofold 17/12 motor 30 hk
    uanset hvor god du er til trimme vil du sejle hurtigere med det trim du formår med en foldepropel kontra fast

    hilsen 208

    Hej
    lige nøjagtig ja, du vil altid få en knob mere uanset god eller dårlig trim.
    jeg forventer at sejle ca. 80 mil mere på samme tid i ferien med en folde propel – det er samme længde som fra København til Bornholm

    #9475
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej igen
    Jeg er fuldstændig enig i at alt andet lige sejler båden hurtigere ved mindre vandmodstand.
    Min pointe var bare at jeg tror, de fleste af os kan opnå den samme fart forbedring ved at arbejde med at optimere vores sejltrim.
    Og det er jo gratis.

    Men det kan godt ske det kun er mig der har det sådan.

    #9476
    giib
    Keymaster

    Min B30C er opgivet til at stikke 1,85m, men jeg har checket; den stikker 2,00m !!! Og det betegner jeg som dybt !!!

    Jeg snakkede med en erfaren sejler nede i havnen i dag, at man ikke skal regne med mere end max. ½ knob højere fart, når man skifter sin faste propel til folde propel. Og efter at have set min lille to bladet propel med relativt lille blad areal, mener han under ½ knob for mit vedkommende.

    Han mener i øvrigt, at fast propel kun hører til på en motorbåd

    Jeg tror jeg beholder min faste propel, og så må han kalde min Bavaria for en motorsejler Men han sejler også X-375 med rørkøjer som eneste aptering.

    #9477
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Af erfaring kan jeg sige at det alt efter vindforhold giver mellem 0,5 og 1 knob på en B33 og så bliver roret også roligere grundet færre hvirvler fra propellen.

    #9478
    henrikpo
    Keymaster

    Har her i foråret monteret en 17″ Kiwiprop købt hos SmilySailing på min B40C. Der er en verden til forskel på den og den faste 3 bladede 17″ propel jeg havde tidligere, 1-1.5knob er ikke unormalt. Skibet opfører sig i en hver henseende bedre for sejl. For motor er der stadig god trækkraft og hastighed. Eneste ulempe er en lidt længere reaktionstid når jeg bakker under en havne manøvre, men det er i småtingsafdelingen og det tager jeg gerne med

    mvh
    Henrik
    S/Y Madicken B40C Lynæs

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.