Olieskifte

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2382
    Flemming
    Keymaster

    Jeg har i dag skiftet olie på min Bavaria 37 med VP D2-40. Den gamle olie har jeg suget op med en oliesugepumpe via oliepindrøret og den ekstra røråbning placeret lige under. Jeg kunne suge 5 liter olie op (incl. de par dl der er i oliefilteret), hvilket er ca. 1 1/2 liter mindre end de 6,5 liter, der står i motoren iflg. specifikationerne.

    Jeg vil derfor gerne høre fra andre med erfaring i olieskift, da jeg undrer mig over, at jeg ikke kan suge de sidste 1 1/2 liter op? Betyder det noget at jeg ikke skifter al olien?

    Alternativet er jo at skiften olien via bundproppen, men det er langt mere bøvlet.

    #9623
    682
    Keymaster

    Jeg har i dag skiftet olie på min Bavaria 37 med VP D2-40. Den gamle olie har jeg suget op med en oliesugepumpe via oliepindrøret og den ekstra røråbning placeret lige under. Jeg kunne suge 5 liter olie op (incl. de par dl der er i oliefilteret), hvilket er ca. 1 1/2 liter mindre end de 6,5 liter, der står i motoren iflg. specifikationerne.

    Jeg vil derfor gerne høre fra andre med erfaring i olieskift, da jeg undrer mig over, at jeg ikke kan suge de sidste 1 1/2 liter op? Betyder det noget at jeg ikke skifter al olien?

    Alternativet er jo at skiften olien via bundproppen, men det er langt mere bøvlet.

    Hejsa.
    Ved tømning skal man have så meget olie med som muligt, 1,5l tilbage er jo en stor procentdel. Du skal ikke tømme gennem oliepinden, men afmontere den prop der sidder nede på siden af motoren, du kan se det i din instruktionsbog. Oliefilter er lavet og placeret således at der kun kommer få dråber ud når du afmonterer det, man skal jo lige vente et par minutter så olien har en chance for at løbe tilbage i sumpen.
    Søren

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.