Membran sejldrev volvo penta D1-30A

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2576
    Anonymous
    Keymaster

    Hej

    Den membran der sidder mellem motoren og sejldrevet skal skiftes hvert 7. år står der i manualen til motoren. Min fejler ikke noget men nu er båden 7 år, skal den så skiftes? Er det noget i andre får gjort? Kan man evt. gøre det selv? Nogen erfaringer med det?

    http://bavaria37cruiser.webs.com/

    vh
    Henrik

    #9900
    703
    Keymaster

    Hej. Det har jeg også læst et sted, men jeg har endnu ikke mødt nogen sejlere, som har gjort det. Jeg checker min jævnligt så godt som muligt, men det er spændende at høre hvad andre siger.
    Jeg har set i et både blad hvordan man gør. Det ser besværligt ud.
    Mvh
    Søren

    #9901
    Anonymous
    Keymaster

    Er der slet ikke nogen der vil skrive om de skifter den omtalte membran efter 7 år eller ej?

    http://bavaria37cruiser.webs.com/

    vh
    Henrik

    #9902
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej
    Det er jo noget hver enkelt skal gøre op med sig selv.
    Vores 33 Cruiser er fra 2006 så tiden nærmer sig også for os. Men umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at skifte den, bare fordi den får en bestemt alder.
    Jeg prøver løbende at vurdere bælgens tilstand, ved at se og føle på den og hvis disse inspektioner ikke giver anledning til det, skifter jeg den ikke.

    Som så meget andet vi bådejere bliver forsøgt “narret” til at skifte efter et kalendersystem, er de 7 år nok også bare leverandørens forsøg på at fraskrive sig ansvar, næsten uanset hvad der måtte ske.
    Han tjener vel også lidt penge på at sælge reserve dele, eller forestå udskiftningen.

    Jeg er ikke et sekund i tivl om at den pågældende bælg, under normale forhold, har en langt længere levetid end de nævnte 7 år og jeg har aldrig hørt om både der er begyndt at tage vand ind, på grund af at bælgen er blevet “for gammel”

    Men hvis der er nogen der har erfaret det hører jeg gerne om det

    Med venlig hilsen

    #9903
    768
    Keymaster

    Jeg købte i 2009 en Bavaria 40 fra 2002 med en Volvo D2-55 motor. Den gamle ejer i Holland havde selv skiftet gummibælgen på drevet samme år (7 år gammel) og den gamle gummibælg lå stadig i båden. Jeg har nøje inspiceret den gamle bælg og bortset fra lidt skidt på undersiden fejler den intet og virker som ny, så jeg vil absolut mene at hvis man checker bælgen jævnligt, kan den sagtens holde flere år end de foreskrevne 7 år.
    Mvh
    Jens Jørgen, “Silence”

    #9904
    570
    Keymaster

    Da vi havde vores gamle båd, fik vi vores membran skiftet, fordi vores forskiring ikke ville dække fuldt, hvis uheldet var ude. I øvrigt var det også en af de ting der blev lagt vægt på, da vi solgte båden.
    Tine / 570

    #9905
    giib
    Keymaster

    Måske hvis de klimatiske forhold var anderledes end i Danmark, er det måske fornuftigt, at få den skiftet membranen hvert 7. år.

    Det kan være at Volvo ikke vil differentiere service intervallerne i de forskellige lande de leverer til.

    Bare en tanke.

    #9906
    BentJ
    Keymaster

    hejsa

    min mand har skiftet membranen selv og det er ved tiden at den skal skiftes igen.
    han siger det ikke er noget problem at skifte den selv, og at det af forsikringsmæssige årsager er vigtigt at skifte selv om den ser ganske ny ud

    m.v.h Anni

    #11564
    856
    Keymaster

    Min membran er nu 10 år gammel og jeg overvejer at skifte til efteråret, selvom den ser sund og rask ud.
    Der findes en video og manual på sejldrev.dk.
    Det ser ud til, at ens hænder skal vende rigtigt, så jeg vil finde en fagmand.
    Det ser ud til at motoren skal flyttes og en del skal skilles ad, så sejldrevet kan tages op indvendig fra.
    Mit sejldrev er et MS25S.
    Membraner kan købes til ca. halv pris på http://www.sejldrev.dk
    Alle gode råd og vejledninger imødeses med tak.

    Mulle – Billi Holiday – Bavaria 36

    #9907
    Anonymous
    Keymaster

    Hej igen

    Jeg har fået den skiftet af en fagmand. Det tog en dag. Det er rart at den er skiftet. Den nåede at blive 8 år, og den fejlede ingenting overhovedet, men nu er den skiftet og det er så det.

    #9908
    379
    Keymaster

    Hej!
    jeg skiftede selv membran i min forrige båd da den var 10 å gammel. Det tog lidt tid, men ellers var det uden de store problemer. Membranen var lige så pæn som den nye jeg satte i. Jeg vil holde øje med min nuværende bavaria 30 fra 2006 og vente nogle år inden jeg skifter den.
    med venlig hilsen
    Søren V. Nielsen

    #9909
    301
    Keymaster

    Hej alle.
    Jeg har her i efteråret skiftet min membran på motor D2-55 / sejldrev 130S-B årgang 2006. Selve skiftet var ikke det store problem, når man har det rigtige værktøj. Motor blev løsnet og rykket fremad. For at få den langt nok frem måtte jeg fjerne trappen incl det nederste. det var et være mas at få det nederste stykke fri. klemte samt samt sat i med sikaflex. Selve skift af membran tog ikke lang tid. Samtidig skiftede jeg de 2 zimmerringe nede ved propelakslens udgang. De var begyndt at svede lidt olie da båden kom på land og ingen vandtryk. Montering af drev/gear igen uden problem. At få motor ind igen og fange mange not svinghjul/gearaksel var straks et større problem som krævede lidt fremstilling af beslag for at jeg kunne få et lige løft af motor så aksel kunne fange mange not. Det lykkedes og det hele samlet igen. Nederste del af trappen har jeg monteret så godt som mulig pga den klemmer meget. Håber det løser sig når båd kommer i vandet til foråret og skrov afstresser.
    Membran tilstand: Den så fin ud både inderside og yderside. Ikke spor af smårevner eller andet. Så umiddelbart spil af tid og penge, men nu er den iorden overfor forsikring hvis der skulle opstå et eller anden tvivl.

    #9910
    Medl.nr. 508
    Keymaster

    Hej

    Jeg har en 31´er fra 2001 som jeg købte i 2007. Jeg ved ikke om den har været skiftet, men jeg tvivler. I 2011 kom der en meget lille smule vand in i motorrummet (2 svamp-fulde ved sejlads med motor) Jeg besluttede mig for at få den skiftet. Da jeg har adskillige tommelfingre, blev det med professionel hjælp til udskiftningen. Efter hvad jeg har hørt er det ikke helt ukompliceret. Men en udskiftning tvivler jeg på er nødvendig hvis ellers membran ser fin ud og jollen er helt tæt. Der er også mange som skifter olie efter hver sæson blot den har brugt 70 liter diesel ! Tænk hvis man også gjorde det i dieselbilen.

    Søren Koldt

    #9911
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    Jeg har vendt emnet med en VP mekaniker, som siger at man skal checke membranen for “ælde” under den gummipakning der sidder udvendigt på drevet. Ser den fin ud under den er det ok…. Den skulle kunne holde mindst 10-15 år.
    https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/157403

    #9912
    Medl.nr. 468
    Keymaster

    Hej.
    De af jer som har fået membranen skiftet af en autoriseret VP-mekaniker ……. Hvad har det kostet?

    Jesper Lassen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.