Min bovpropel vil ikke af og med hjem

  • Dette emne har 7 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Medl.nr. 807.
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2588
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej

    Efter en del forsøg må jeg tilstå at jeg simpelthen ikke kan få min bovpropel trukket af.

    Jeg har forsøgt at trække den af – uden held. Af et par lægter lavede jeg et stykke udstyr så jeg kunne slå forsigtigt på propellen i håb om at den gav sig – også uden held.

    Mon der er nogle af jer der har et forslag til hvad jeg kunne prøve?

    Hilsen
    Dan

    #9924
    301
    Keymaster

    Hej Dan

    Allerførst er det en ” Side Power ” model?
    Hvis det er gøres følgende:
    1. Løsne unbrakobolte der er skruet gennem tærezinck og ind i nav.
    2. Trække tærezinck af. Det kan godt drille lidt da det har pasform som indvendige del af propelnav.
    3. Så løsnes møtrikken som holder selve bovpropelnavet. Hold kontra med et træstykke som du holder mellem propelblad og propelbody. Og vups så kan du trække hele propelnavet af.

    #9925
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej Leo
    Ja, det er en “Side Power” model og jeg havde ikke samme problem sidste år da båden kom op.
    Både unbrachobolten, tærezinken og møtrikken er afmonteret før alle mine forsøg. Det havde været kønt hvis det havde været problemet.
    Jeg vil forsøge med tippet om af holde kontra på propelbody, det kan være det er det der skal til.
    Hilsen
    Dan

    #9926
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Dan,

    Nu har jeg samme problem, som du havde. Har du et godt råd?

    Mvh Bo

    #9927
    Anonym
    Inaktiv

    Problem løst. Lidt “massage” m. træstykke og mindre hammer gjorde det.

    Mvh Bo

    #9928
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Bo
    Jeg har problemet hvert år. 2012 og 2013 kom den med hjem, men sidste efterår var den umulig at få lirket af, så den fik lov at bliver der vinteren over. Jeg har også forsøgt mig med en lægte og en hammer med svingende held. Det lader til at være tålmodighed der er nøglen.
    Hilsen
    Dan

    #9929
    Medl.nr. 30
    Keymaster

    Hej Dan.
    Da jeg for et par år siden ville skifte mine 4 blads propeller med 5 blads, kunne jeg umuligt trække den ene propel af ( der der 2 på min) så jeg måtte til sidst save og save den i stykker. De nye har jeg ingen pronblemer med, idet jeg har smurt akslen godt med vandskyende fedt. I øvrigt er 5 bladede propeller sagen.
    Hilsen Søren

    #9930
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Søren
    Jeg har haft min bror forbi og kigge lidt på det, han vil nu forsøge at smede et stykke værktøj sammen som kan trække den af – en slags aftrækker fabrikeret til formålet. Min propel er iøvrigt også 5-bladet.
    Hilsen
    Dan

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.