Bovpropel

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2638
    963
    Keymaster

    Jeg har problemer med hollandsk produceret bovpropel fra 2009 – en VETUS. Når jeg bruger den i et par minutter springer sikringen. Der var oprindelig en 355 A sikring i, som jeg har udskiftet med en 400 A sikring. Alligevel gik sikringen her i sidste uge igen efter et par minutters brug af propellen. Er der nogen, som har et bud på, hvad problemet kan være?
    Mvh Søren M. Christensen

    #10059
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej Søren

    Mener du virkeligt at du bruger din bovpropel kontinuerligt i to minutter? Det er meget lang tid efter min mening.
    Jeg går ud fra at det er en 75 KGF bovpropel du har. Den trækker ca 500 A og er beregnet til max. at køre kontinuerligt i 2 minutter.
    Efter 2 minutters kontinuerlig drift er motoren så varm at du sikkert skal være glad for at sikringen springer, for motoren er tæt på at brænde af.
    Selvfølgelig med mindre den har en intern overtemperatur sikring der kobler den ud inden den brænder af, men så godt kender jeg ikke Vetus.

    Så jeg vil absolut anbefale at geninstallere den originale sikringsstørrelse og så prøve at dosere brugen af bovpropellen, så du ikke kommer op i nærheden af den maksimale tid

    Med sejler hilsen

    #10060
    963
    Keymaster

    Hej Lars
    Tak for dit svar, som jeg bestemt kan bruge. Jeg var ikke klar over, at den “kun” kan køre i max 2 min., så jeg vil selvfølgelig tilstræbe at begrænse brugen af den. Jeg vil have den tjekket i vintersæsonen.
    Mvh Søren M. Christensen, Bavaria 40 C.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.