Montering af bov propel

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2659
    Medl.nr. 703
    Keymaster

    Hej.
    Vi har en Bavaria 36 årgang 2004 med 2 vandtanke, både for og agter.
    Jeg påtænker at montere en bovpropel.
    Er der nogen som har erfaring med hvilken type, og om der er plads nok ift. vandtanken, når der både skal være propel og batteri.
    På forhånd tak
    Mhv Søren Wrang.

    #10502
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Søren,

    Vi har en Bav 36-3 fra 2005 (vandtank for og agter) med bovpropel – der er ingen problemer mht. plads.

    Nedenfor et link til en svensk Bavaria ejer omhandlende installation af bovpropel, type m.m. på en Bavaria 36.

    http://www.pmi.nu/zefyros/bogprop.html

    Mvh Bo

    #10503
    Medl.nr. 703
    Keymaster

    Hej Bo.
    Tak for dit svar.
    Hvor stor er din bov propel og kender du evt. nogle firmaer som er gode (og ikke for dyre) til montering.
    Har du et separat batteri eller går din også til start batteriet?

    mvh
    Søren

    #10504
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Søren,
    Beklager mit sene svar.
    Vi har monteret en Sidepower SE80 (to propelblade), som giver fint ligefordelt kraft ved manøvrering i havn.
    Strømtilførsel sikres via to batterier monteret i hhv. styr- og bagbord side under forkøjen (jeg har valgt, at lade mit el-ankerspil trække på samme batterier).
    Jeg kan desværre ikke være dig behjælpelig mht. henvisning til montør.
    Mvh Bo

    #11595
    Stig Arildsen
    Deltager

    Hej Søren
    Har en Bavaria 36 fra 2004. Monteret en Sidepower se80 – med et batteri under forkøjen. Det trækker også ankerspil.
    Virker perfekt.
    Arbejdet er udført af sydsjællands ship service Sydship.dk.
    De lavede et super flot stykke arbejde.
    De kom ud og lavede det medens båden stod på land. Det tog et par dage.

    #10505

    Hej Søren
    Jeg har selv monteret en ny Exturn 55S 12volt bovpropel sidste sommer. Den er nem at montere og virker perfekt. Selve bovpropellen er monteret udvendigt og derfor skal der kun bores et 55mm hul til montering af kabel føring og 2 stk 12mm huller til 2 ekstra rustfri bolte som holder motoren. Da motoren sidder udvendig bliver den bedre afkølet og kan køre i 5 min hvor de indvendig monterede bov propeller kun kan køre i 5-10 sec. da der ikke er nogen afkøling.
    Link til Exturn: https://youtu.be/tk1PMLY8YfE
    Mvh. Kaj

    #10506
    Otto Holmberg
    Deltager

    Hej Alle
    Vi har en BAVARIA 34 fra 2000. Jeg påtænker at montere en tunnel-bovpropel her til foråret. Er der nogen her der ligger inde med nyeste viden og råd omkring type og montering?
    vh. Otto

    #10507
    webmaster
    Keymaster

    Hej Otto
    Vi har en 36 fra 2011 og den er monteret med en sidepower 60 – og jeg har aldrig manglet “trykkraft”. Du skal overveje om du vil ofre noget mere og købe en udgave med variabel hastighedsstyring – hvilket jeg personligt varmt kan anbefale. Omkring montering, så følg vejledningen fra producenten og med mindre du kan montere “tunnelen” meget langt under overfladen – så lad være med at købe den for stor – det får du kun “skumsprøjt” ud af 🙂
    Bedste hilsner Jan

    #10508
    Otto Holmberg
    Deltager

    Hej Jan
    Tak for deltagelsen. 🙂
    Mh Otto

    #10509
    Otto Holmberg
    Deltager

    Hej Bo
    Har du mulighed for at sende nogle billeder, fra under forkøjen, af din monterede SE 80. Jeg har lavet en skabelon af SE 80 og kan ikke finde plads nok i højden i vores BAVARIA 34 årgang 2000 (et 35 fods skrog). Desuden er der nogle fastsvejsede små skot i glasfiberen under forkøjen. Jeg er lidt nervøs for at pille ved bådens grundkonstruktion. VH Otto

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.