Fart med motor.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2159
    giib
    Keymaster

    Min motors (Volvo Penta D1-20) maks. omdrejninger er lige knap 2.700, hvilket jo egentligt er i underkanten !!! Manualen siger 2.800 til 3.600 omdrejninger.

    Med den 2 bladede faste skrue har jeg fint moment ved havnemenøvre, og march fart er ca. 6 knob ved knap 2.000 omdrejninger. Jeg har læst i en test af B30C, at farten for motor var 7,5 knob !!! Jeg syntes hækken begynder at dykke allerede ved 6,5 knob, og kan ikke sejle hurtigere. Jeg kender ikke stigningen på skruen, men det er en “standard” skrue.

    Brændstof økonomien er MEGET fin (jeg kommer fra en motorbåd!).

    Hvad er jeres erfaringer ?

    #9138
    Largo
    Keymaster

    Hvad er jeres erfaringer ?”

    Vi har en B 33 med samme motor og skrue. Og har nogen lunde samme oplevelse. Vi går ca 6.5 ved 2.100 omdr.

    Vi skifter nu til en 3 bl. folde og glæder os til om der er nogen nævneværdig forskel ved sejlads for motor.

    Mvh

    Morten

    #9139
    giib
    Keymaster

    Hej Morten,

    Jeg tør simpelthen ikke opgradere til en folde propel !!! Både jeg og mine sejlervenner er meget imponeret over propellens grep i vandet. Når jeg slår over i bak, bakker jeg med det samme; der er virkelig moment i systemet.

    Jeg aner ikke hvor meget en fast propel bremser; jeg sejler op til 7,5 knob, når det går hurtigst. Jeg sejler med sejl, er motoren sat til bak. Men jeg har prøvet at sætte den i frigear, så propellen kører med rundt, men jeg kan ikke konstatere nogen ændring på loggen.

    #11500
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej
    Vil blot nævne at jeg med en D1-20 i en 33 Cruiser med standard 2 bladet skrue nemt når 3000 omdrejninger og ca. 7 konb, normalt sejler jeg med 2200 til 2400 og lidt over 6 knob.(ka det være at dit gaskabel ikke er korrekt justeret og dermed ikke kan give fuld gas)
    Jeg skifter til Gori 3 bladet idet at jeg ikke bryder mig om den uro propellen giver i vandet omkring roret hvad enten den er i bak eller frigear.
    Iøvrigt har jeg lige bestilt en RMC swingthruster grundet at jeg ligger på yderste mole hvor det selvsagt altid blæser mest og fordi jeg altid ligger med hækken ind, altså bakker ind, så jeg kan få min 35 kilos sorte Labrador ombord.

    Sejlerhilsner
    Zeb

    #9140
    Hvam
    Keymaster

    Jeg her D4-40 i en 39er og volvos 3bladet folde, båden sejler 6,5 k ved 2000 omdr.

    Der er ca 1k til forskæld fra fir til bak når jeg sejler med sejl med sejl.

    Den reagere meget langsom i bak, den skal have noget gas!

    Jeg har hørt at men skal vælge en som er et nummer større for de virker så godt som de orginale.

    #9141
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej
    Jeg har nu iår fået en Gori 3 bladet foldepropel på vores 33C m. Volvo D1-20.
    Vi har sejlet 250 sm iår, 80% for sejl, og for sejl går den 1 konb hurtigere end med den faste propel.
    For motor kan jeg nu kun få den op på 2800 o/m men går tilgengæld 7,5 knob, sætter jeg den i overdrive og går for fuld gas går den max 2500 o/m og sejler 1/4 til 1/2 knob hurtigere.
    Overdrive er først rigtig godt når man også går for sejl og går for lavere omdrejninger.
    Mht. bak gear er det bare rigtig godt, jeg kan stoppe meget hurtigere og når hurtigere styrende fart i bak så båden ikke når at drive for meget for vinden før en parkering.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.