Genakker

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2219
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej

    Havd skal man vælge, rulle eller strømpe?

    Og giver det meget med et bovspryd, f.eks. Seldens løsning over dæk.

    Sebastian

    #9360
    Hvam
    Keymaster

    Personligt er jeg til rulle men ligesom en rullestore mister man lidt af den vinkel man kan gå op mod vinden.

    Jeg tror heller ikke posen holder i længden, der er sjælden jeg ser poser som ikke står og blafre i vinden og det må da slide på sejlet!

    #11523
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Jeg tror også valget blir en rulle genakker med et endeløst skøde ført tilbage til cockpit.

    Hvad er det du mener med at man mister mere vinkel med en rulle genakker end en der pakkes i strømpe?

    De bliver jo begge bjærget på dæk eller indenbords under kryds.

    Sebastian

    #9361
    Hvam
    Keymaster

    Det er mig der sludere… der var genuaen jeg tænkte på!

    #9362
    Flemming
    Keymaster

    Jeg anvender genakker i strømpe og det er jeg yderst tilfreds med. Med strømpen er det let at sætte sejlet og bjærge. Jeg sejler ofte alene med min hustru og to mindre børn. Strømpen gør det muligt for mig alene at håndtere genakkeren på fordækket i op til frisk vind, mens min hustru står ved roret. Jeg har ikke prøvet en rullegenakker, men jeg kan umiddelbart forestille mig, at der er bedre trækkraft i et almindeligt sejl pga. øget størrelse, bedre profil og bedre trimningsmuligheder.

    Du skal dog påregne at skulle montere et bovspryd. Dels kan ankerbeslaget i stævnen ikke holde til det opadgående træk, som genakkeren skaber. Dernæst så er der bedre træk i sejlet, hvis det kommer så meget frem og fri af storsejlet som muligt.

    God fornøjelse. Der er stor sejlglæde i en genakker.

    #9363
    Anonymous
    Keymaster

    Ankerbeslaget er konstrueret alene til at holde ankerets nedadgående kraft og ikke til en opadgående kraft som genakkerens.
    Min stage går gennem en ring, der sidder fast til forstagets rustjern via en lang sjækel.
    Selv er jeg meget tilfreds med en strømpe til 118m2, som jeg betjener alene, mens autopiloten styrer.
    Jeg købte en standard genakker fra Momentum og sparede omkring 40%, og den er tilfredsstillende – i hvert fald til tursejlads.

    #9364
    jørgen mikkelsen
    Keymaster

    Hej,
    Sejler en Bavaria 33 fra 2006.
    Har netop købt en 80 m2 genakker, som er monteret på et bovspryd. Men hvor og hvordan er rullen til tovværket i bag ?
    Er der nogen der har erfaring hører jeg gerne.

    /) /) hilsen

    Jørgen

    #9365
    208
    Keymaster

    har løst de opgående krafter i ankerbeslaget fra genakkeren ved at montere en vanteskrue i ankerbrønden fra ankerbeslaget til forstagets røstjern

    208

    #9366
    Flemming
    Keymaster

    Jeg har netop monteret Seldén genakkerstage på min B37. Det er en robust og gedigen løsning, som også er hurtig at rigge til og fra. Jeg har prøvesejlet den i denne week-end med stor tilfredshed

    #9367
    Henrik Christiansen
    Keymaster

    Hej
    Er der nogle der har billeder af deres bovspryd og hvordan det er monteret

    Henrik

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.