Storskøde til rorsmandspladsen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2168
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.
    Jeg har en B30C der som bekendt er skødet på ruffet. Det er rigtigt godt med hensyn til pladsen i cockpittet, men det betyder jo at rorsmanden ikke kan stramme og slække storskødet fra rorsmandspladsen. Det savner jeg rigtigt meget! Det er der åbenbart også andre der har gjort, idet den nye B31C har fået ført skødet helt bagud til et ekstra spil.

    Er der nogen der har opfundet en løsning på det? Måske en god løsning til montering af et ekstra spil på cockpitkarmen, og praktisk føring af skødet frem hertil.

    Hvad siger DYMC? Hvis der er nogen herfra der læser dette.

    #9180
    giib
    Keymaster

    Hej Jesper,

    Jeg har set skødet ført hen til et frølår på rat konsollen på en B32. Skødet skal så to (måske tre) gange rundt om spillet, og så fastgøres i frølåret; så kan da i hvert fald slække, hvis det skulle være nødvendigt.

    Da jeg ofter sejler alene, påtænker jeg at lave denne løsning. Jeg skal bare lige undersøge, om rat konsollen kan tåle trækket (selvom spillet burde tage det værste).

    #9181
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.
    Ja, den løsning har jeg også set, men det er jo kun en mellemløsning der giver mulighed for at slække på skødet.

    Samtidig medfører det et tov lige igennem cockpittet. Ikke helt godt 🙂

    #9182
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej
    Jeg har selv lavet den løsning på min B 33 Cruiser. Det fungerer fint. Jo kraftigere vind jo flere tørn skal skødet have på spillet for ikke at belaste rat pidestalen for meget.
    I praksis kan man også godt skøde hjem til sådan almindelig tur skødning, men hvis man ønsker at skøde hjem til hård bidevind undgår man dog nok ikke en tur op til spillet.
    Selvfølgelig er det en ulempe at skødet går igennem cokpittet, men fordelene opvejer efter min mening det.
    I praksis syntes jeg dog at det største problem med storskødet er trægheden der gør at det er svært at skøde ud i svag/mellem vind. Der bliver man nød til at forlade styrepladsen og selv skubbe bommen ud.
    Mvh

    #9183
    Jens
    Keymaster

    Den såkaldte tysker skødning på ruffet giver skødet en maget lang vandring og deraf træghed. Bommen skal jo skúbbes ud i mellem vind. Jeg påtænker at montere storskødet direkte fra bom nokken og ned til en løjgang i bunden af cockpit. Så kan rorsmanden også selv nå skødet og friktionen bliver meget mindre. Har andre samme tanker?

    #9184
    giib
    Keymaster

    “I praksis syntes jeg dog at det største problem med storskødet er trægheden der gør at det er svært at skøde ud i svag/mellem vind.”

    Det problem har jeg til dels løst ved at sørge for at blokkene er “låst” (med den lille umbrako pinol skrue), og skødet ikke glider mod sig selv.

    Nu er det “kun” under ca. 3 s/m jeg skal hjælpe/skubbe bommen.

    #9185
    Jens
    Keymaster

    Spørgsmål til Peter Giib. Jeg forstår ikke din metode til at få bommen ud i let luft. Hvilket tilbageløb og spænde hvadfor noget? Jeg slås selv med den irriterende træghed når der skal skødes ud, så jeg håber “fidusen” er god.
    Havtorn Gilleleje

    #9186
    giib
    Keymaster

    Hej Jens,

    Blokkenes “svivel” hvori sjæklen er monteret kan dreje, og derfor blev mine skøder snoet mellem blokkene. Der sidder så denne lille pinol skrue til at låse blokken, så den ikke drejer. Derved løber skødet parallelt mellem blokkene. Det har i hvert fald hjulpet på båd; jeg kan også mærke det lettere når jeg trækker i skødet.

    På dette link, ses pinol skruen ved de to nitter der holder blokken sammen.
    http://www.rutgerson.se/default.asp?id= … playSubs=0

    Jeg håber min forklaring kan bruges.

    #9187
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Man kan også plasere en skilpadde blok (eller en modificeret kasteblok der kan åbnes) ca. 30 cm styrbord for skødespillet og så føre skødet langs cockpitkarmen bagud til et frølår der er monteret foran sb genuaspil på karmen lige bag låget til stuverummet.
    Sejlede 25 sm igår med vind fra 2 til 7 m/s, havde skødet 1 tørn rundt storskøde spillet og storsejlet kunne skødes fra rorpladsen i op til 6 m/s på bidevind.
    Det var en sand fornøjelse og trimning kunne gøres langt bedre idet man har meget bedre udsyn til storsejlet fra rorpladsen end fra spillet under sprayhooden og så kan man jo selvfølgelig altid slække lynhurtigt som var mit hovedformål med denne modificering.

    #9188
    allan torbensen
    Keymaster

    Hej.
    Jeg har tidligere skrevet en artikel om dette emne, se:

    http://danskbavariaklub.dk/php/viewtopic.php?t=59

    og har brugt det i flere år.

    Vær ikke bange for at få for stort træk i frølåret, da det er antal tørn om spillet der afgør trækket. Jo mere vind, jo flere tørn. Selv bruger jeg 2 eller 3. Så kan man faktisk holde det med 2 fingre.
    Og ja, skødet går så gennem cockpittet, men det er jo hovedsageligt når man sejler single man bruger det, og så er der jo ikke så mange andre i cockpittet der bliver generet af det. Men det er en nem og billig løsning.

    Allan Torbensen

    #9189
    giib
    Keymaster

    Jeg har netop skiftet skøderne til både genua og storsejl fra 12mm til 10mm. Og jeg skal love for det kører som smurt nu. De gamle 12mm skøder var alt for store til både selftailer og blokke !!! Efter at have mærket hvor glat det hele kører nu, er det mig en gåde hvorfor båden er leveret med 12mm skøder (måske var det en fejl). Og jeg som syntes det kørte fint før !!!

    Jeg anbefaler på det kraftigste at gå en størrelse ned på skøderne, i hvert fald på en B30C fra 2006.

    #9190
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej Peter
    Det lyder fornuftigt. Jeg sejler en 33er og har godt nok svært ved at skøde ud i let vind og må tit skubbe bommen ud og det er fandens irriterende, genuaen derimod har jeg ingen problemer med.

    Tak for tippet, storskødet bliver skiftet idag og testet i aften

    log 2008: 552 sm

    Zep

    #9191
    giib
    Keymaster

    Du vil opleve det som om hele riggen er dyppet i olie.

    Prøv at checke om skødet har samme diameter, både rundt om selve spillet og rundt om “selftaileren”. Det havde skødet ikke på mine spil, derfor kørte det ikke optimalt. Selvom der ikke var ret meget belastning på skødet, kørte det meget trægt, da “selftaileren” nærmest skulle trække skødet hen over spillet (ret svært at forklare). Men jeg ved ikke om mine spil er mindre end dine !!! De nye 10mm skøder kører som “Hans i Grete” på spilene og i blokkene.

    Skødet er FSE Robline Sirius 10mm til kr. 19,-, men andet tilsvarende er selvfølgelig lige så godt. Jeg brugte med vilje IKKE traditionel skøde tov af bomuld (eller hvad det nu er lavet af), men i stedet tovværk til fald !!!
    http://www.tempobaadudstyr.dk/product_n … duct=12125

    #9192
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Ahhhhhhhh, det var en stor fornøjelse, vi sejlede 2 timers kapsejllads i fjorden igår aftes med vind mellem 5 og 12 m/s hvor et af benene var kryds ud gennem Kulhus rende hvor der skulle gås over stag med korte intervaller. Storskødet kørte som smurt i olie, det var virkelig let at slække og det gik også lettere med at totte op.
    Jeg kan ikke lige huske hvad tovet lige hed, men det var Robline fald 10mm med brudstyrke på 2 tons.

    Det kan kun anbefales da det letter sejlladsen og forbedrer trimningen.

    Zep

    #11506
    giib
    Keymaster

    Nu har jeg også fået testet de nye tyndere skøder, og det var i 10-12 sekundmeter !!!

    Nu ved jeg ikke om man må bande her i forumet, men for helvede det kørte godt
    Skødet skulle godt nok have 4 omgange på Lewmar 30 spillet (en omgang mere end før). Det var en sand fornøjelse at trimme, det var som om jeg havde en mere direkte forbindelse med sejlene.

    Det er absolut noget jeg anbefaler, det er som om jeg har fået ny båd (næsten )

    Ved kapsejladsen i går aftes, slog den gamle banerekord (men det var der også andre der gjorde), og blev nummer tre overalt. Og det er garanteret på grund af de nye skøder

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.