Mini trimguide

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2200
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Disse tips er baseret på sejllads i en B 33 med rullesejl og hightech sejl (storsejl med lodrette sejlpinde, genua med skumstriber)

    På rattet er markeres rorposition ret frem + 6 grader styrbord + 6 grader bagbord.

    På denne båd er det hhv. 16 cm til højre og venstre for ret frem og ret frem markeres blot en stille dag for motor.

    Så under sejllads på bidevind bør roret være nogenlunde ret frem, og hvis ikke og specielt hvis rorpositionen overskrider 6 grader skal der trimmes.

    Normalt er problemet at båden er for luvgerrig og det afhjælpes ved enten at totte genuaen mere op eller slække storen, og hvis slækning af storen blot giver blafrende sejl skal den rebes.

    Mht. at bide vinden max har jeg fl.g. erfaringer:
    Storskødevognen skal være kørt helt til luv og storen skal skødes helt ind så bommen er centralt over cockpittet, løjgangene til genuaen skal være 1/3 fremme og afstanden fra genuaen til nederste salingshorn skal være en god knytnæves bredde og agterstaget skal være strammet godt op, og så sejles der mindre end 30 grader mod fartvinden.

    Når der på kryds så skal stagvendes, så, før vendingen, køres skødevognen til læ og fikseres der og vendingen foretages.
    Hermed er storen allerede trimmet og man kan koncentrere sig om genuaen.

    God vind

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.