Nyt storsejl til Navara 36.

  • Dette emne har 7 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 12 år siden af giib.
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2556
    703
    Keymaster

    Jeg arbejder på at skifte mit rulle storsejl ud på vores Bavaria 36 fra 2004.
    Er der nogen af jer som har nogle gode tips til hvilket sejl man skal vælge.
    Søren w. Sønderborg.

    #9872
    giib
    Keymaster

    Jeg købte sejl (rullegenua og rullestorsejl) hos UK Halsey i Humlebæk; de var 30-40% billigere end andre og kvaliteten er i top.
    Så nu sejler min B30C som en fornøjelse.

    #9873
    703
    Keymaster

    Tak for meldingen. Hvilke type sejl har du købt. Er det med sejpinde til rulle storsejlet? Havde du problemer med at rulle storsejlet ind og ud.

    #11563
    giib
    Keymaster

    Sejlene er den kraftigste Dacron dug, der kunne være i rulle masten, og er med sejlpinde. De lodrette sejlpindene er ikke gennemgåenede, men afpasset sådan, at de ligesom sidder i forlængelse af hinanden, når sejlet er rullet ind i masten, og sejlet er nu med positiv kappe. Endvidere er skødebarmen på genuaen rykket ca. en meter ned, så det ser pænere ud, og giver lidt mere sejlareal. Begge sejl har fået mere areal; tilsammen ca. 5-6 m2.

    De gamle sejl var de originale standard Dacron Elvstrøm/Sobstad sejl, som jeg havde store problemer med at trimme ind, så båden sejlede optimalt. Med de nye sejl, krænger båden aldrig mere end ca. 20 grader: når der kommer et pust, lægger båden sig ned på de 20 grader, accelerer og ligger sig derefter på ca. 15 grader. På alle halser, har jeg fået ca. ½-1 knob mere fart, men frem for at; EN LANGT MERE BEHAGELIG SEJLADS.

    I øvrigt var servicen fantastisk hos UL Halsey. Jeg gav ca. kr. 23.000 for begge sejl.

    Jeg fik tilbud fra alle de sejllofter, der var med på bådudstillingen i Bella i 2009, og valgte UK Halsey, da de var billigst og virkede mest seriøse. For et komplet stel sejl, skulle Elvstrøm have ca. kr. 60.000, North Sails ca. kr. 55.000, et italiensk firma ca. kr. 45.000. Det skal dog nævnes, at de dyre tilbud var med de eksotiske sejlmaterialer. Men jeg VILLE have de almindelige (pæne) hvide sejl, og jeg sejler iKKE kapsejlads, så skulle jeg nok have valgt en anden båd

    Jeg valgte også UK Halsey, da de andre sejllofter hævdede, jeg ikke kunne bruge almindelig Dacron sejldug, da der ikke var plads i masten !!! Selv Elvstrøm, som er Bavarias levenrandør påstod det ikke kunne lade sig gøre !!! Mine standard var jo netop Elvstrøm med almindelig Dacron dug.

    #9874
    703
    Keymaster

    Hej Peter.
    Tak for de fyldestgørende oplysninger.
    Jeg skal faktisk prøve i morgen med et elvstrøm epex sejl. Så må vi se.
    Mvh Søren.

    #9875
    giib
    Keymaster

    Epex sejl er nogle rigtig gode sejl, men i en helt anden prisklasse end dem jeg købte. God fornøjelse med dem. Og rigtig god sejlsæson.

    #9876
    703
    Keymaster

    Hej Peter.
    Nu har jeg prøvet med epex sejlet men det fylder så meget ift. Masteprofilen at det er meget tungt at rulle op. Så det tør vi ikke risikere.
    God sejlersæson.
    Mvh Søren.

    #9877
    208
    Keymaster

    Hej
    Jeg har fået nye epex sejl til min 37cr med rullemast,jeg har ingen problemer med at rulle ind og ud af masten,det kører meget let og kan fint være der,sejlene står virkelig flot,og båden sejler godt.
    Hilsen 208

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.