Bomudhal

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2878
    Anonym
    Inaktiv

    Hej, Jeg har et problem med at få storsejlet halet ud af masten med bom udhalet, efter at have fået sejlet rullet et lille stykke ud, er det ligesom bom udhalet låser sig fast, jeg kan så stå op og trække i bom udhalet over bommen, derved kan jeg få sejlet halet ud. det er virkelig bøvlet.
    Jeg har prøvet med slæk på agterstag og kicken, bommen vandret og justeret frem og tilbage på stoppet oppe i bommen, hvad kan jeg ellers gøre?
    Håber virkelig der nogen har bud på eller erfaring med hvad løsningen er.
    Mvh
    Kurt bav 36

    #11023

    Hej Kurt
    Jeg har haft samme problem
    Mit sejl var med ved køb og det var blæst hult så sejlet krøllede på midten
    Det er meget vigtigt du strammer forliget meget op inden du ruller ind
    Jeg bruger et spil
    Jeg har nu nye sejl endda med lodrette sejlpinde uden problemer
    Vh Henning 1023

    #11024
    Anonym
    Inaktiv

    Tak for dit svar Henning. sejlet jeg har er også med lodrette sejlpinde, og det er ni år gammelt har ikke sejlet kapsejlads og ikke hult, det der undrer mig er at jeg kan sagtens hale sejlet ud hvis jeg trækker i udhaler linen oppe over bommen, men ikke hvis jeg hiver i linen nede ved spillet i cockpit, så forstaget er jo stramt nok.
    Jeg har nu taget bommen af og vil have vasket udhalerlinen, i den forb. ser jeg at hjulene i begge ender af bommen bare kører på en aksel af aluminium, ingen lejer af nogen art og akslerne er noget irret, om det kan være en del af problemet vil vise sig næste år.
    Hvis andre har et bud på eller kender til problemet vil jeg gerne høre fra dem, da det virkelig er et “skår” i glæden ved at sætte sejl.
    Vh Kurt

    #11025
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Kurt
    Jeg har nøjagtigt samme problem og har endnu ikke fundet en løsning.

    Mvh
    Ib

    #11026
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Kurt
    Jeg har nøjagtigt samme problem og har endnu ikke fundet en løsning.

    Mvh
    Ib

    #11027
    Jan Lindholt
    Deltager

    Jeg følger spændt med.
    Har optræk til det samme problem.
    Jan Lindholt

    #11028
    Leif Knudsen
    Deltager

    Jeg har sommetider samme problemer med vores 32,er. Den har lodrette sejlende, og det kniber med pladsen i masten. Det gælder om at have lidt vind på sejlet (bidevind på styrbord halse) når sejlet bliver rullet ind. Så fylder det mindst i masten. Hvis det alligevel driller ved udrulning, hjælper det at trække ned i bommen et par gange, men det drejer sig især om at sejlet er pakket tæt ved indrulning.
    God fornøjelse.

    #11029

    Da vi overtog vores Bavaria 37 fra 2007 sidste år var stoppet til bomudhalsslæden (blok man trækker i, når sejlet sættes, jeg ved ikke hvad den ellers kaldes) ganske tæt på masten. Efter at have sejlet nogen tid, så jeg nogle videoer af sejltrim af udtræksstorsejl og så at stoppet var væsentligt længere tilbage på bommen. Det giver et mere lige bagudrettet træk i sejlet end når stoppet er ganske tæt på masten og man trækker meget nedad i sejlet. Stoppet er ganske let at flytte.
    Mvh
    Olav Knudsen

    #12518
    Jan Lindholt
    Deltager

    Att: Kurt Kristensen
    Fik du nogensinde løst dit problem?
    Som jeg skrev tidligere havde jeg optræk til lignende problem for et par år iden.
    Problemet er nu blevet manifest.
    Selvom om jeg bruger elektrisk spil er det næsten umuligt at trække bomudhalsslæden de sidste 20-30 cm ud.

    #12619
    Leif Knudsen
    Deltager

    Jeg har også samme problem med vores Bavaria 32 (2010). Jeg har flyttet systemet ret langt tilbage. Det har hjulpet noget, men jeg har også konstateret, at sejlet er let at trække ud, hvis men trækker i selve linen oven på bommen. Måske skel jeg gennemgå og smøre hjul og blokke i systemet. Det virker som om, at der er for stor friktion i systemet et.

    God sommer
    Leif Knudsen, ORION, Veddelev

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.