Nye sejl !!!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2214
    giib
    Keymaster

    Min B30C er udstyret med standard “Cruising” sejl fra Elvstrøm/Sobstad, og det er begge rullesejl (uden sejlpinde i storen). Jeg har lidt problemer med at trimme dem ordenligt, og jeg oplever en del krængning; måske skyldes mine manglende evner, eller måske er sejlene for hule !!!

    Er der nogen der har prøvet at opgradere sejlene til nogle bedre ?
    – Krænger båden mindre ?
    – Hvor meget hurtigere sejler båden ?
    – Er det pengene værd ?
    – Er der nogle der har nogle pris-eksempler ?
    – Hvad er blevet bedre ?

    #9340
    208
    Keymaster

    sejler ba 33c købt med standart sejl , genauen blev skiftet ud med et ordentligt sejl en såkalt max dug det er et higteksejl 31kva.m kostede 23000kr fordelen er virkelig mærkbar båden sejler væsentlig hurtigere og højere ,om det er prisen værd ,jeg syntes det,og nu skal storen også skiftes

    båden tåler ca 3sek. mere vind før jeg reber, krængningen er betydelig mindre,som jo skyldes at sejlet er meget fladt

    #11520
    Flemming
    Keymaster

    Jeg sejler B37 med sportsmast og High Tech sejl. Tidligere havde jeg en B32 også med sportsmast, men med standard sejl. Jeg har således ingen erfaring med rullestorsejl, som jeg bevidst har fravalgt. Til gengæld må jeg sige, at det er min erfaring, at High Tech sejlene er markant bedre end standard sejlene. Jeg har gennemgående sejlpinde i storsejlet med MDS slæder og en flot kappe. Sejlet kan trimmes til alle vindforhold og er meget trykpunkt stabilt. Jeg oplever, at hårde pust omsættes til acceleration og ikke udelukkende krængning, som jeg var ude for i min B32. Meget handler selvfølgelig også om at trimme aktivt, herunder at flade godt ud i hård luft og bruge agterstaget. Der er ingen tvivl om, at jeg med High Tech sejlene ikke skal rebe så tidligt. Genoaen er jeg ligeledes godt tilfreds med. Særligt står den pga. den indsyede skum i forliget bedre, når den rebes. Samtidigt er den ligeledes mere trykpunkt stabil og kan flades godt ud.

    Jeg mener absolut, at det er en god investering at opgradere standard sejlene.

    #9341
    Anonymous
    Keymaster

    Hej,

    Jeg har en B38 med rullestor og købte fra starten High tech sejl. Jeg synes de står rigtigt godt, især storsejlet står overraskende fladt. Sejlene virker også meget stærke, stive som brædder, så jeg tror også de har en lang holdbarhed.
    Som tidligere kapsejladssejler, er det rart med lidt højde og fart, og det er jo heller ikke sjovt at blive overhalet, ej heller på en hel almindelig feriesejlads.

    Mvh

    Aloha

    #9342
    703
    Keymaster

    På min Bavaria 36 har jeg også standard sejl, rulle stor- og genua, og oplever lidt at de samme problemer, som beskrevet i indlægget.
    Jeg har også tænkt på nye sejl, efter jeg i et sejlerblad læste en artikel om nye sejl og betydningen for sejlads komforten.
    Kan I anbefale en god forhandler til de såkaldte high tech sejl og er der yderligere en specifikation på sejlene.
    Søren Bavaria 36 Sønderborg.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.