Mast bøjer meget bagover

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2592
    Anonymous
    Keymaster

    Min mast på min bavaria 37 cruiser bøjer for meget bagover. Det er en rullemast i standardudgave. I forbindelse med båden står på land for vinteren med masten på, har jeg løsnet vanterne og hækstaget, men den har stadig for meget kurve bagover. Jeg mener selv den skal bøje bagover med nogle få cm jf. beskrivlesen fra Selden. Problemet kan vel kun være at forstaget er for langt? Og forstaget kan vist ikke justeres? Andre der har sammen problem?

    /Henrik

    [url:11e0u8aj]http://bavaria37cruiser.webs.com/news.htm[/url:11e0u8aj]

    #9946
    208
    Keymaster

    Hej 812
    når din masr hælder bagover er det fordi dine undervanter er for løse.Når man spænder en mast op,starter man med at spænde overvanterne alt det det skal,derefter spænder man undervanterne til masten står lige.hvis den overste del af masten bukker for meget,skal dine mellemvanter spændes, alt dette gøres med at slægt agterstag,når du strammer hægstaget skal det kun være den øverste del af masten der bukker,hvorved forstaget bliver stramt.dine undervanter skal være så stramme at masten ikke bukker frem på midten når du strammer hægstaget,masten skal bue så meget at man kan have 2 fingre mellen masten og faldet,alt dette har jeg selv fået at vide hos elstrøm, skylder at fortælle at jeg selv har en ba 37cr med rullemast,og efter dette råd har masten stået fint, man kan nemt spænde under og mellemvant så meget at masten bukker forover

    Hilsen 208

    #9947
    Anonymous
    Keymaster

    Tak for svaret. Lige for at få slået fast hvad der er hvad.

    Jeg har 2 lange vanter der går fra dækket til top af masten, hvad kaldes de?
    Jeg har 2 vanter der går fra dækket og til første sallingshorn, hvad kaldes de?
    Endelig er der 2 vanter fra første sallingshorn til masten ved 2. sallingshorn, hvad kaldes de?

    De 2 fingre du snakker om er det i længden eller i bredden? og hvor er det målt henne, er det ved bommen? Svarer det til ca. 20 cm mellem mast og fald ved bomniveau?

    #9948
    208
    Keymaster

    Hej igen
    De to vanter der går fra dækket til toppen er overvantet,spænd dem det du tør,og giv dem så lidt mere.
    De to vanter der går fra dækket til nederste salling er undervant,dem retter du masten op med.
    Vantet mellem sallingerne er mellemvantet,dem bruger du til at rette toppen af masten med.HUSK HÆKSTAGET SKAL VÆRE SLÆKKET HELT NÅR DU TRIMMER
    Det er 2 fingerbredder.sæt faldet fast ved bommen og stram,vuder ca midt på masten om der er 2 fingerbredder ikke mere, men først når masten er trimmet.
    Hilsen 208

    #9949
    Anonymous
    Keymaster

    Tak for svaret. Jeg skal se på det når det bliver lidt varmere. Jeg har som sagt løsnet over og undervanter lidt, og mellemvanterne er nu helt slappe og hænger lidt. Jeg har faktisk tænk lidt over hvordan man kommer til dem, de sidder jo lidt højt, mon det er nogen man spænder til når masten ligger ned? Ellers må jeg have fat i en lift eller lign. Men når jeg spænder overvanterne og undervanterne bliver mellemvanterne også strammet op. Glæder mig til at se om jeg kan få rettet den lidt.

    #9950
    Henrik Christiansen
    Keymaster

    Hej Henrik

    I bogen fra John Mast “Sejl og rigtrim” står der alt om trim af mast, en rigtig god bog med mange gode tegninger.
    En bog alle med sejlbåd bør kigge i.

    MVH
    Henrik

    #9951
    Anonymous
    Keymaster

    Jeg har som sagt en rullemast. Kan det være noget inde i masten (det man ruller sejlet om) der er for stramt og derved giver masten sin krumning bagover? Hvordan slækker man på det sejlet rulles omkring inde i masten?

    #9952
    774
    Keymaster

    Måske er dit rulleforstag ikke strammet orntligt op eller prøv at slække på dit hækstag det står måske for stramt det har ikke noget at gører med det rullestag der sidder inde i masten hækstaget bruges til at trimme dit storsejl med har ingen betydning for masten da den kan stå uden hækstag god vind

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.