Afrensning af gul belægningen ved vandlinien

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2612
    849
    Keymaster

    Hej

    Er der nogen der har erfaring med rengøring af de gule belægninger der kommer lige over vandlinien. Kan man bruge fribordsrens / oksalsyre. Jeg tænker om den blå farve bliver misfarvet med fribordsrens / oksalsyre. Der står på vejledningen at det ikke må bruges på farvet fribord, men jeg er usikker om der gælder her hvor det er gelcoaten der er indfarvet.

    Lad mig hører om i har erfaringer

    Leif

    #9988
    774
    Keymaster

    Har hørt at man kan bruge rababer til at gnide på eller citron har selv tænkt mig at prøve til foråret det skal side lidt og så skylles efter med rent vand det er et forsøg hverdt

    #9989
    917
    Keymaster

    hej
    min erfaring at citronsaft virker rigtig godt og det er billigt.

    #9990
    Heidi Lundberg
    Keymaster

    man kan også anvende et almindeligt lidt kraftigere afkalkningsmiddel fra husholdningen, f.eks. kan jeg sælge et middel der hedder Tenozid 12, som skal smøres på med en klud, og sidde et par minutter, hvorefter det blot skal skylles af med vandslange, er båden kraftigt angrebet, kan behandlingen gentages, vi har med stor glæde og ingen knofedt, fået vores vandlinie helt hvid igen med denne behandling.

    Midlet kan købes i literflaske for kr. 50,00 incl. moms – excl. forsendelse
    er du interesseret, så send en mail med kontaktoplysninger til gert@gert-heidi.dk

    Hilsen Gert Lundberg

    #9991
    682
    Keymaster

    Der skal blot bruges oxalsyre (købes hos matrialisten) (bruges i fødevare industrien), det kræver kun afvask og ikke så meget knofedt.

    #9992
    742
    Keymaster

    Brug ganske almindelig fast (tyk) brun sæbe
    Smør et godt lang på vandlinien, lad det sidde 30 min,børst
    det af med en stor afsæbningsbørste, skyl efter med rent vand
    flot resultat, og billigt
    Sejlerhilsen
    Kim-Ole
    Bornholm
    742

    #9993
    Anonymous
    Keymaster

    Oxcal syre. Den billigste forekomst af Oxcalsyre er i almindelig blå toiletrensemiddel.

    #9994
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej, hvor er det dejligt at se, at så mange er opmærksom på vores gode forum. Jeg har hidtil benyttet et rensemiddel fra RenSkib som er helt perfekt, men lidt dyrt. Almindelig oxsalsyre er billigt og skal blot fortyndes med vand, sidde 15 min og vaskes af, kan gentages. Lad være med at komme ned i bundmalingen, som giver afsmitning. En anden ting oxsalsyren er god til er rensning af teakcockpit inden oliebehandling. Blanding: en sjat oxsal i en liter vand og en sjat opvaskemiddel, (skal sidde 15 min inden afvaskning) det er billigt og effektiv. Jeg har hidtil benyttet Internationals Restore hvor en ½ liter koster ca. 120 kr. og Teakvax lidt mere.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.