Afløb fra ankerbrønd er over bunden

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2179
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.
    I min B30C er afløbene fra ankerbrønden placeret ca. 1,5 – 2 cm over “gulvet´” i brønden. Det medfører at der altid står vand i brønden. Jeg kunne godt tænke mig at hæve bunden op til underkanten af drænhullerne. Jeg har aldrig arbejdet med glasfiber, så jeg er lidt på bar bund.
    Kan man blot, efter at have renset og slebet overfladen, fylde op med polyester/hærder? Eller skal man bygge op med polyester og glasfibermåtter? Skal der grundes først for at sikre vedhæftning på den eksisterende overflade. Hvilken behandling afsluttes der med efter udstøbningen?

    #9239
    giib
    Keymaster

    Jeg har samme problem; her drejer det sig bare om ca. 5 cm !!!

    Jeg har overvejet at bore nogle nye huller, og lukke de gamle.

    Er det en god idé ?

    #9240
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Tjah…. så skal du lappe de gamle huller? Jeg kan godt se at dine 5 cm er lidt mere problematiske at fylde op. Jeg vil nu foretrække en indvendig opfyldning. Nogen der har gode råd til arbejdsbeskrivelse?

    #11515
    Flemming
    Keymaster

    Det er et velkendt problem, som er diskuteret på såvel den svenske som norske Bavaria klubs hjemmeside. Så vidt jeg husker, så er der vist en forklaring på, hvorfor hullerne er placeret, som de er (husker den ikke). Uanset hvad så opleves det nu som en konstruktionsfejl.

    Jeg vil anbefale at konsultere DYMC før der bores nye huller. Jeg tvivler på, at det er en god løsning. At fylde brønden op inde fra er formentlig en langt bedre løsning.

    Vil gerne høre hvad du finder frem til af løsning.

    #9241
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    Jeg har nu foretage en “udstøbning” af polyester på ca. 2 cm i tykkelsen, så bunden af ankerbrønden er ca. 2 mm over underkanten af drænhullet (det laveste, da de ikke sidder lige højt). Har lavet en lille 2 mm aflang fordybning ud for hullet, så vandet nemt løber ud.

    Udstøbningen revnede lidt på grund af den store tykkelse. Det burde nok være udført af flere tynde omgange. Så blev jeg den erfaring rigere. Efter slibning, spartling af revner og overfladebehandling med primer, har jeg nu en ankerbrønd med en fin glat bund der tømmes fuldstændigt af sig selv. Både saltvand fra ankertov og når jeg spuler det hele med vandslangen.

    Ufatteligt at det ikke er sådan fra fabrikken …….

    #9242
    allan torbensen
    Keymaster

    Ja velkendt problem.
    Jeg har løst det ved at købe en dørmåtte i hård plast og 20 mm tykkelse (I Silvan tror jeg) og skåret den til og lagt i bunden af brønden. Den bliver jo holdt på plads af vægten af tovværket eller fendere eller hvad man nu har dernede. Hvis dette ikke er nok, kan man bare lægge 2 lag da der jo sikkert vil være meget tilbage af måtten

    Allan Torbensen

    #9243
    208
    Keymaster

    i min ba 33c har lagt en vandfast plade i ca 5cm over bunden med afskåret hjørner så vandet kan løbe af fordelen er at der altid er tørt til tovværk og kæde

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.