Ror går stramt, B32 2004

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2631
    891
    Keymaster

    Jeg har bemærket at roret går stramt i rorlejet efter vinteren. Det er formodentlig lejet i rorstammen der binder. Er der nogen forslag til løsning af problemet, evt. at hælde lidt olie ned langs rorstammen.

    MVH Jørgen Kærsgaard

    #10036
    781
    Keymaster

    Hej
    Der er vist ingen vej udenom.
    Du skal have skiftet lejet.
    Vore venner i en Bavaria 36 ca. 15 år gammel, havde sit ror skilt ad for at smøre det sidste år, men måtte alligevel have den op under ferieturen i år fordi han næsten ikke kunne styre den.
    Det blev gjort i Egå af dem fra Floor, og det tog et par timer med optagning og det hele. Prisen hører vi først når vi kommer hjem, men jeg mener tilbuddet var på ca. 5000 kr.

    Mvh. Jørgen Samuelsen
    “OLIVIA”

    #10037
    Medl.nr. 30
    Keymaster

    Du har ret, der er rigtig mange Bavariaejere, som har fået skiftet nylonlejet ved rorstammen med en leje med ruller. Der sker det, at der efterhånden sætter sig en masse skidt i lejet, som nærmest “gror Fast”. Floor er eksperten i udskiftning af disse lejer, som for det meste er på lager.

    mvh Søren Dyrskjøt

    #10038
    Medl.nr. 920
    Keymaster

    Så skulle jeg have sejlet til Floor.
    Fik mit leje skiftet i sommer af Sydship. Det kostede 13.300 kr., ja I læste rigtigt. Derudover betalte jeg 3600 kr. for at få taget båden op og sat i havet igen. Knap 17.000 kr. kom vi af med i alt…
    Jeg brugte et par dage til at kigge ind i væggen. Jeg snøfter endnu og tager lejlighedsvis en tudekiks, for sådan en udskrivning gør bare ondt 🙁

    mvh Carsten Høi

    #10039
    Medl.nr. 509
    Keymaster

    Prøv at se denne video:

    Sejlerhilsen
    Leif Bertelsen
    Mosede

    #10040
    Medl.nr. 995
    Keymaster

    man skal have roret ud det kan gå meget stramt man kan bruge endonkrafto og så tager man lejet ud og tager 1milleter af lejet og setter lejet i igen og det holler måske 15år hilsen normann

    #10041

    Hej Normann
    Hvad har du brugt til at tage den 1 mm, og det med de 15 år, er det noget du har erfaring med?
    Mit leje på Bavaria 30 fra 2005, er begyndt at gå stramt, men jeg satser på at det går denne sæson, men vil have det ordnet næste vinter.

    Mvh. Jørgen Samuelsen
    “OLIVIA”

    #10042
    Finn Larsen
    Deltager

    Hej
    Jeg faldt lige over den her, ved ikke om det kan hjælpe.
    http://www.bavariayacht.info/forum/index.php/topic,632.0.html
    mvh Finn

    #10043
    Medl.nr. 939
    Keymaster

    Jeg fik det samme problem sidste år på vej på sommerferie, roret var sej og hakkede selvstyren kunne næsten ikke trække roret, gode råd var dyre og jeg var forberedt på at vi skulle have den op af baljen, men da vi kom i havn sprøjtede jeg en halv dåse kunstig smøremiddel i bøsningen, alt mens konen drejede roret frem og til bage. Resten af året kørte den som nyt. I år har den fået samme tur og går som smurt, brug ikke et olie smøremiddel, olie gør plastik og nyloner hår og sprød.

    Palle
    Bavarie 36 2003

    #10044
    Medl.nr. 994
    Keymaster

    Hej palle
    Kan du huske hvad du brugte og hvor du købte det? mit er efter jeg er kommet i vandet noget hård på rattet. så hvis dit trix kunne hjælpe ville det godt nik være dejligt. så er der flere penge til ferie, og hygge.
    René
    Bavaria 40 2008

    #10045
    Medl.nr. 939
    Keymaster

    Hej Rene
    Det jeg brugte er Mclube sailkote, som er et tør smøremiddel formodentligt med teflon eller lignende. Jeg bruger det også til mine blokke og aflaster. Din sejlpusher har formodentligt noget lignende, bare hold dig væk for noget med mineralskolie i, du kan også bruge en silikoneolie.

    Palle
    Bavarie 36 2003

    #10046

    Hej Palle
    Jeg prøvede at smøre med noget lignende tørsmøremiddel, og jeg tror sku det virker. roret går rigtig fint. men stadig på land. Min ven i 36eren havde sit ror afmonteret, og smurt i alm. fedt eller olie, og det gik galt samme sommer i ferien. Det sagde knak knak hver gang han drejede bare en lille smule på rattet.
    Og det med Floor.- Det kostede lige lidt under 5000kr. i alt. med kranløft i Egå . De lå heldigvis i Mårup sammen med os, så de kunne lige klare turen derover.

    Jørgen Samuelsen
    Olivia

    #10047
    Medl.nr. 939
    Keymaster

    Hej Jørgen

    Det glæder mig hvis det virker for dig også, jeg arbejde engang med en gammel smed der havde arbejdet med rustfri og nylon i inden for levnedsmiddelindustrien hele sit liv og han sagde ”ikke olie på nylon”. Der er nogle af disse plast typer der ikke kan tåle at komme i vand da de så udvider sig, men der er også nogle der ikke gør, og hvorfor skulle Bavarie vælge at bruge den type der ikke kan tåle vand. Jeg har bevist ikke skiftet min denne vinter, da jeg tror den bare bliver tør og skal have lidt smørelse, og skulle der komme lidt knas i løbet af sommeren så får den bare en tur mere.
    Palle
    Bavarie 36 2003

    #10048
    Medl.nr. 994
    Keymaster

    Hej Palle
    Tak for svar.
    Du skriver at det får” bare” et tur i løbet af sommeren. Så det kan godt lade sig gøre at smører mens båden ligger i vandet? Smører du så ned ved gummi manchetten på ror stammen eller?

    #10049
    Medl.nr. 939
    Keymaster

    Når du ligger havn så er din bøsning næsten over vandet, så du kan rolig løsne spændebåndet og gi den en tur, smør også rundt ved gummi manchetten da den står stille mens akslen drejer ( så vidt jeg husker )
    Palle
    Bavarie 36 2003

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.