Anker

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2695
    Medl.nr. 584
    Keymaster

    Er der nogen som vil dele deres erfaringer med anker til en bav 36 fra 2004. Jeg har problemer med at holde med mit orginale anker

    #10583

    Vi har sat 10 meter kæde fra anker til blytov – og har ikke haft problemer siden…..og vi har samme båd og årgang….//Peter.

    #10584
    Medl.nr. 767
    Keymaster

    Det afhænger jo en del af forholdene. Generelt kan jeg anbefale et Rocna anker under de fleste forhold. Jeg har selv haft et, og det holder fremragende. Men med det sagt har jeg ikke haft problemer med det originale anker (CQR-type på hhv. 38AC og 42C model).

    Hvilket anker har du nu, og under hvilke forhold har du problemer? Og bruger du tilstrækkelig tov/kæde ifht. dybden?

    Kæde ihft. tov er et tveægget sværd. Under let-til-moderate vindforhold giver tyngden af kæden en bedre trækvinkel nede ved ankeret, og det kan reducere bådens huggen i linen, hvis den er for kort. Men hvis det blæser op, vil kæden blive strakt ligesom tovet, og så forsvinder begge effekter, og du har ikke bedre hold end med rent tov.

    #10585
    Anonym
    Inaktiv

    Hej vi har en 36er den var født med det uoriginale CQR og kun kæde, men vi havde ofte problemer med at få det til at holde, derfor skiftede vi til et 15 kg Bruce og det holder

    Mvh Kurt

    #10586
    Medl.nr. 1017
    Keymaster

    BV36 2005
    Har skiftet mit 15kg CQR til 15kg Bruce kopi i rustfri.
    Havde problemer med at få godt fat på trods af, at jeg kar 20m kæde forand.

    #10587
    Medl.nr. 906
    Keymaster

    Har samme båd med originalt anker.
    Er enig med M&P. Det er vigtigt med ankerkæde og tilstrækkeligt kæde / tov længde i forhold til vanddybde på ankerpladsen.
    Nogle mener at ankerkæden er vigtigere end anker.

    #10588
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Bav 38. Det originale anker svigtede ofte. Skiftede til Kobra 16 Kg. det holder. Og det er billigt, så du kan købe et ekstra stort, hvis du vil.

    #10589
    Steen Egholm
    Medlem

    Hejsa – vi har en 42C som vi har sejlet et smut til Middelhavet og tilbage igen med masser af ankring.
    Vi bruger Rocna, har ankret meget under alle forhold og har aldrig drevet.
    Vi går trygt til køjs når vi ankre op

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.