Utæt Bavaria 34-2 men hvor?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2699
    Medl.nr. 1145
    Keymaster

    Vores Bavaria 34-2, 2001 begyndte ret pludseligt at blive utæt umiddelbart før optagning sidste efterår. Der lå vand i motorrummet samt under dørken. Der lå også en del vand i hulrum på bundstokke. På land tørrede vi det hele grundigt og tømte tanke for vand, skilte alle vandslanger og checkede for utætheder dér. Da der lå vand i motorrummet, og det kun kan komme fra agter ved roret, gik mistanken på uætheder ved badestigens monteringsbeslag samt agstagsbeslagene (hvor vi kunne se, der havde løbet lidt vand). Men hvordan kunne det så løbe videre ind under dørken i salonen? Der kom pressening over, og selv efter en del regn og blæst var båden helt tæt, så vi regnede nu med, at det faktisk var vand fra tankene i forbindelse med udluftning af si ved pumpe et par gange.
    Men nu, efter vinteren trænger der igen en del vand ind. Der har ligget sne/is og vand på sidedækket udfor cockpit på begge sider, så nu gik tanken på utæt scepterfod. Men idag har vi testet med vandspuling på hele dækket og med løsnet scepterfod (måtte ødelægge spejlet for at komme ind bagved), og der kunne ikke ses en dråbe vand nogen steder overhovedet.

    NOGEN GODE IDEER?

    #10596
    Freddy Klausen
    Deltager

    Jeg har selv haft en Bavaria 34-2 fra 2000. Jeg havde problemer med at der kom regnvand ind i motorrummet via ventilationsristene i siderne ved nedgangen til kahytten. Det skete kun når sprayhood var taget af. Det bør tætnes i kanterne og om vinteren dækkes af med tape.
    Håber svaret hjælper.
    Hilsen
    Freddy

    #10597
    Gert Lundberg
    Deltager

    Har du tjekket om du har en utæthed i forbindelse med vandtanken?
    Jeg har et par gange haft utæthed der, og der fik jeg også vand under motor og under dørken.

    Hilsen
    Gert

    #10598

    Jeg har haft vand i motorrummet+ hulrummet under dørken, det kom fra vansvarmerens røde plastik slange monteren i vandvarmeren, som var godt kalket til eller ru, jeg skar lige 5 cm af den røde slange, det hjalp på min bavaria 36 fra 2003
    Mvh Lars

    #10599
    Anonym
    Inaktiv

    jeg håber du har fået tætnet din båd for vand, ellers kan det skyldes utæt pakdåser i søvandspumpen

    Hilsen Preben Jensen

    #10600

    Måske du også skal prøve at skrue alulisten der sidder på begge sider af båden fast. Vores Bavaria 32 havde utæthed,, og det skyldtes at skruerne havde løsnet sig
    Venligst Anni

    #10601

    Er der tale om saltvand eller ferskvand?
    Det kan jo udelukke en del.

    #11602
    Medl.nr. 1145
    Keymaster

    Foreløbige resultater:
    a) scepterfødder var generelt utætte fordi der ikke var en tilstrækkelig bagplade under dæk. Måtte skifte scepterfødder plus sceptre, da de var iret sammen (forrige ejer har aldrig haft dem skilt ad). Et par steder under dæk måtte jeg indlime mellemstykker af træ med epoxy, da forstærkningen under dæk ikke gik langt nok ind under dækket til at støtte sceptermøtrikken. Jeg borede boltehullet op til rent og tørt materiale, fyldte det med epoxy blandet med microballon (West System), og borede nye huller til scepterboltene. Sceptre blev monteret løst tilspændt i Tec7 (uden at fylde renden mod fenderlisten op). Efter hærdning blev boltene spændt helt til. Rustfrie sceptre og alu sceterfødder er en dårlig kombination, og det gror sammen, hvis man ikke afmonterer sceptre hver vinter.
    b) Utæt ved begge agterste klyds. Skal afmonteres til foråret. Der ligger en række gode videoer på youtube (Tino G) omkring, hvad der kan skjule sig under disse klyds! https://www.youtube.com/watch?v=31p2X3v9t4Y
    c) Utæt ved fenderliste. Ikke meget og klaret foreløbig med at fylde huller med TEC7 og montere skruerne igen. Listerne skal dog helt af til foråret og hele samlingen renoveres.
    d) Stadig lidt (fersk)vand i motorrum, også på land. Alle vandslanger er checket (og ingen utæt vandpumpe). Må være regnvand, men svært at se hvorfra.

    Jeg takker forum for de mange gode råd og forslag. mvh Peter Ingham, Center for Maritim Uddannelse.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.