Korrosion i rorlejehus

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2720

    Er der nogen af jer, der har haft korrosion i rorlejehuset, der har monteret tærezink under bunden, som de viser i en udemærket video på Youtube?https://www.youtube.com/watch?v=9upUBC2tu1c
    Roret på vores Bavaria 38 går meget stramt. Jeg har i dette fantastiske forum konstateret, at der er korrosion i rorlejehuset – tak til jer, der har beskrevet årsagen til og løsningen på problemet.
    PS! Jeg har indkøbt nye nålelejer, så det er bare at gå i gang

    #10642
    Medl.nr. 1158
    Keymaster

    Tak for indlæg. Jeg har samme problem på min 37 og skal have det fixet, når den kommer op om et par måneder. Meget lærerig tube!

    #10643

    Hej Lene og Hans.

    Jeg har samme problem i min Bavaria 32 Cruiser og har haft det nu i 4-5 år. Jeg pillede roret af og slib lidt af plastikforingen, således at roret kan drejes frit i gen. Nu tjekker jeg ror og leje jævnligt, dvs. 2-3 i sæsonen, og det har fungeret upåklageligt i de sidste 4-5 år.

    Problemet med plastik / aluminium lejet er, at det er en forkert løsning, plastik udvider sig lidt i vand og aluminium korridere. Derfor vil jeg anbefale en løsning med et Jefa leje. De har en helt anden og teknisk langt bedre løsning med rulle lejer. Rullelejer er måske nok lidt dyrer men, det er givet godt ud i sidste ende. Arbejdet med at udskifte lejehus og leje er vel nogenlunde det samme som et Bavarialeje.

    Så mit forslag er at slibe plastiklejet indvendigt og se tiden an og spare sammen til et Jefa leje, i stedet for at bruge penge på plastiklejet.

    Du kan se en rigtig fin billedserie på denne hjemmeside unde ‘Convesion’ : https://www.jefa.com/rudder.htm
    Der er også priser på lejerne.

    Mvh.

    Jesper M. Petersen

    #10644
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Vi har en Bavaria 38, og jeg har skiftet det gamle glideleje til et nyt rulleleje fra Jefa. Jeg har også monteret en offeranode og forbundet den elektrisk til lejehuset (med en ledning). Der er ingen forskel på lejer fra Bavaria og Jefa, da Bavaria køber sine lejer fra Jefa. Oplyser du dit skibs byggenummer til Jefa, ved de derfor også hvilke dimensioner dit nye leje skal have. Men der kan være forskel på materialet der er brugt af Jefa før i tiden og nu, det må man i givet fald spørge Jefa om. Og rullelejer bliver nok ikke så stramme, hvis de suger vand og udvider sig. Min offer anode er en zinkanode (en tærezink) men det var nok bedre hvis jeg havde fået fat i en anode lavet af aluminium eller magnesium, da disse to materialer ligger længere nede i den galvaniske rækkefølge end aluminium, som igen ligger lige under zink. I princippet skulle zink derfor ikke kunne beskytte aluminium. Kloge hoveder har dog betrygget mig om at den specielle aluminiumslegering der bruges i lejeskålen ligger højere i den galvaniske rækkefølge end zink, og jeg har også bemærket at der var spist af min zinkanode da båden var på land sidst. Næste gang bliver det dog en Magnesium anode. Jefa har en artikel om det her, som dog er på engelsk: https://www.jefa.com/electro-f.htm

    #10645
    Freddy Klausen
    Deltager

    Jeg har en Vision 42 fra 2013 og har desværre også konstateret tæring på alu rorrøret. Det ses på den del der er under bunden, hvor der er synlige gennemtæringer på røret. Synes det er lidt tidligt med en 5 år gammel båd og har sendt forespørgsel til Bavaria i Tyskland, idet det for mig ligner en konstruktionsfejl.
    Jeg mærker dog ikke problemer med rorfunktionen, men kan jo ikke se hvor meget tæring der sker inde i røret.
    Vil gerne høre om Bavaria anbefaler det ekstra tærezink inden jeg monterer det.
    Hvilke årgange er jeres både hvor I oplever problemer med rorfunktionen?
    Hilsen
    Freddy Klausen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.