Knirkelyde fra ror i området ved skroggennemføringen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2840
    Henrik Worsøe
    Deltager

    Bavaria 32 C, 2004/05

    Straks efter søsætning, 5 minutters sejlads, fra servicekaj til liggeplads oplevede jeg ligesom at roret blev lidt trægt, lidt fjedrende i bevægelserne.
    Slog det lidt hen, men nu har vi været på en længere weekendtur og jeg kunne hele tiden svagt høre en knirkelyd sammen med den karakteristiske fjedrende gang.
    Lyden kan spores til området, hvor roret går igennem skroget i en forseglet konstruktion.

    Tænker at der ikke er nogen vej uden om at få båden på land igen. Eller kender nogen til problemet og et hurtigt cowboy-trick?

    Mvh Henrik

    #10952
    Finn Jensen
    Medlem

    Hej Henrik
    Har ladet mig fortælle at ror på visse Bavaria modeller kan sætte sig fast, og at flere har skiftet rorlejerne ud fra glidelejer til rullelejer.
    Du kan F. Eks. se det på
    http://Www.Lundskov.eu
    hvor ejer har lagt billeder samt fakturaen for køb ind.
    Gå ned til feltet Bavaria hvor der er flere tips.
    Vh. Finn Jensen

    #10953

    Hej. Du kan eventuelt prøve med siliconeolie , hældes ned ved rorstammen, hvis det ikke hjælper, ja så skal du have skiftet lejet.
    Vi har selv fået skiftet lejet, det tager ikke mange minutter, vi hængte i kranen mens lejet blev skiftet.
    God sommer

    #10954

    Det lyder som det sædvanlige problem med tæring af aluminiumshuset omkring det sfæriske nylon leje der så presses sammen af korrosionsprodukterne og får lejet til at gå stramt. Jeg skiftede mit for et par år siden af den grund. I år monterede jeg en anode til beskyttelse af huset. Prøv at søge på rorleje her på siden, så ser du hvad andre har oplevet og gjort. Der findes også gode youtube videoer om det.
    mvh Henrik

    #10955
    Henrik Worsøe
    Deltager

    Tusind tak for jeres kommentarer.
    Alt tyder på at det er let tæring i aluminium røret ,der omkranser lejerne, og dermed udløser et tryk på lejerne og den knirkende lyd.

    En ekspert har lyttet på det og vurderet at denne sejlsæson kan gennemføres uden problemer, men at der, som I også har beskrevet, skal nye lejer i ved næste optagning til efteråret.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.