Søgelænder

  • Dette emne har 9 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år siden af Arne372.
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2193
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    På min B30C står stængerne på søgelænderet lidt skråt udefter, således at de, når man sejler tæt forbi en fortøjningspæl, “tager fat” i pælen. Det er vældigt upraktisk, og lidt hårdt ved dem. Jeg overvejer at få dem bøjet en anelse indad lige over fodbeslaget, således at rælings-alulisten er det yderste punkt på båden og derved kan glide langs en pæl eller lignende. Har nogen samme erfaring og måske allerede løst problemet?

    #9268
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    På min B30C står stængerne på søgelænderet lidt skråt udefter, således at de, når man sejler tæt forbi en fortøjningspæl, “tager fat” i pælen. Det er vældigt upraktisk, og lidt hårdt ved dem. Jeg overvejer at få dem bøjet en anelse indad lige over fodbeslaget, således at rælings-alulisten er det yderste punkt på båden og derved kan glide langs en pæl eller lignende. Har nogen samme erfaring og måske allerede løst problemet?

    Jeg står åbenbart alene med ovenstående problemstilling, da ingen har reageret på det. Som følge af at søgelænder-scepterne går ud over yderste punkt på dækket, så få de en gang imellem lidt “rusk” i forbindelse med havnemanøvrer/førtøjningspæle. Det har medført fine revner i gelcoaten i dækket omkring fastgørelsen af scepterne.

    Er det et problem? Ved nogen om der her er indstøbt aluplader i dækket som ved klamperne?

    #9269
    HO
    Keymaster

    Hej.

    På min B30C står stængerne på søgelænderet lidt skråt udefter, således at de, når man sejler tæt forbi en fortøjningspæl, “tager fat” i pælen. Er det et problem? Ved nogen om der her er indstøbt aluplader i dækket som ved klamperne?
    hej
    på min B30C er de ikke udenfor yderste fribord.

    #9270
    giib
    Keymaster

    Jeg har heller ikke haft problemer !!! Måske fordi de pæle jeg har været i nærheden af, ikke har været høje nok.

    #11516
    Arne372
    Keymaster

    Hej Jesper,
    har du fået nogen reaktioner på dit indlæg?
    Vi har samme problem med vores 32er.
    Problemet forværres af, at den har slagside til SB.
    Arne 😮

    #9271
    Henrik Christiansen
    Keymaster

    Hej Jesper

    Har samme problem med vores 34 Cruiser.
    Har du ændret på dine her i vinter, og igivet fald hvor meget?

    Henrik

    #9272
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    Jeg har ikke fået meget respons på mit problem – desværre. Jeg har heller ikke gjort noget ved det endnu, da jeg ikke helt ved hvordan det gribes an.

    Jeg forestiller mig at demontere dem her inden søsætning, og så tage dem med til en “rørsmed” der kan bøje dem en anelse. Ville gerne have hørt andres erfaringer inden, men der er åbenbart ingen der har løst problemet før.

    Jesper Lassen

    #9273
    giib
    Keymaster

    Der er måske ikke nogen der har samme problem, eller opdaget problemet. Jeg har aldrig været udsat for at scepterne støder mod pælene.
    Det er en rigtig god idé; du må i hvert fald ikke bukke dem mens de sidder i scepterfoden, det vil den nemlig ikke overleve.

    #9274
    664 norup
    Keymaster

    Hej Jesper.
    Jeg har ladet mig fortælle, at det er vigtigt at de revner i gelcoat du omtaler ikke får lov til at brede sig for meget. Der kan trænge vand ned mellem coaten og glasfiberen og med tiden forværre en eventuel skade. Det var hvad ham der rådgav mig med mit bådkøb fortalte.

    John
    B37/3 – 2007

    #9275
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Jeg har nu fået mine sceptre ændret. Jeg demonterede dem og fik en rustfri-smed til at foretage ændringen. Han skar dem over 2 cm over scepterfoden og svejste dem sammen i en smig der flytter toppen ca. 6 cm ind. Svejsningen er fuldstændig glatsleben og poleret , så det er usynligt.

    Resultatet er bare perfekt. Nu står de 100% lodret og holder sig derfor 3-4 cm inde for yderste rælingskant. Det vil side at selv med en lille smule slagside vil de kunne holde sig fri af fortøjningspæle. Jeg glæder mig til at komme i vandet og prøve det 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.