Zink anoder på kølen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2896

    Er der nogen der har erfaring med zinkanoder på kølen for at undgå rust ?
    Hvilken type og placering ?
    God jul.

    #11073

    Hej ved ikke om det hjælper mener ikke vi ser noget zink sidde på kølen på de både der er på land måske på ældre både men er detikke bly køl ellers prøv D M C Peder Dalsgård har ferie til efter nytår godt nytår

    #11074
    Anonym
    Inaktiv

    Jej har monteret en “Beta 2” halvvejs nede tæt på bagkanten af en 36 er fra 2011 og den er fuldstændig væk hvert år. Tror nok det hjælper mod rust på kølen, men det der virkelig har hjulpet, har været at få slebet rusten af og så malet med primer et par gange inden bundmaling

    #11075
    Poul Bak
    Deltager

    Har monteret 1kilo zink på torpedo.
    Var helt væk hvert år men efter at have behandlet kølen med slib/epoxy er zink forbruget minimalt.
    Så ja, jeg mener det har en virkning, hvor meget er jeg usikker på.

    #11076
    Anonym
    Inaktiv

    Sidste vinter gik jeg rundt på vinterpladser og kiggede på Bavaria-køle. Både uden anoder på køl havde en del rust. Både med anoder havde lidt eller ingen rust. I foråret monterede jeg en anode på hver side af kølen. Det er for tidligt at vurdere effekten, men den er sandsynligvis positiv.

    #11077
    Anonym
    Inaktiv

    Sidste vinter gik jeg rundt på vinterpladser og kiggede på Bavaria-køle. Både uden anoder på køl havde en del rust. Både med anoder havde lidt eller ingen rust. I foråret monterede jeg en anode på hver side af kølen. Det er for tidligt at vurdere effekten, men den er sandsynligvis positiv.

    #12179

    Jeg havde tit rustgruber trods slib, grunding og maling så jeg monterede for et par år siden en tallerkenzink på hver side af kølen bagerst på den tynde del med hul og gennemgående bolt. Nogle skarpe stykker stål mellem zink og køl presset gennem maling mm sørger for kontakten. Der har været minimalt med rust siden og zinkne er brugt ca 40-50% om året.

    #11078

    Hej Kurt. Hvad er en “Beta 2” ?
    Mvh
    Michal Pedersen

    #11079
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Michael, Beta 2 er en anode jeg køber hos Palby marine, selve anoden er ca 11cm lang med en istøbt fladjern med huller i hver ende til en bolt eller skrue
    jeg har sat den fast med 2 stk rf 6x15mm maskinskruer, boret 2 5mm huller og med en 6 mm snittab skåret gevind, overvejede at sætte en på hver side af kølen, men rusten er minimal så det har jeg ikke gjort alligevel, dog er anoden fuldstændig “spist” hvert år.
    Mvh Kurt

    #11080

    Hej Kurt. Mange tak for tilbagemelding og godt nytår.
    mvh
    Michal

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.