Toilet stopper til.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2247
    Medl.nr. 906
    Keymaster

    Jeg oplever ca. x 1 om året at slangen fra toilettet og til holdingtanken “kalker” til i et omfang så der næsten ikke er nogen passage tilbage i slangen. Jeg har prøvet at skifte slangen – men det har ikke ændret noget. Jeg afmonterer slangen og banker på den og kan efterfølgende hælde / skylle en masse stykker ud som ligner kalkaflejringer i en kaffemaskine. Det er muligvis saltflager, da der jo skylles med havvand – det er ikke toiletpapir – da vi det seneste år har undgået toiletpapir i systemet, hvilket ikke har ændret noget. På samme måde er toilettet det seneste år stort set også kun benyttet til at tisse i.
    Er der nogen som har et godt råd så problemet kunne løses på en lettere måde?
    Vi har en Bavaria 36.3 årgang 2003 med et eftermonteret elektrisk toilet – som findeler alt indhold.

    #10317
    Medl.nr. 703
    Keymaster

    Hej Ole.
    Jeg har ikke haft lignende problem med et bud kunne være slange kvaliteten. Der findes flere niveauer men de helt gode er dem, som er gastætte og holder længst. Palby Marine har dem. Måske har de også en belægning, som forhindrer aflejring.

    mvh
    Søren

    #10318
    Gert Lundberg
    Deltager

    Jeg har selv nøjagtig samme problem som Ole Glerup, og har netop skiftet slangerne, jeg har købt nye hos Randers Bådudstyr, så det skulle jo være den type som Palby forhandler, så nu er jeg da spændt på om det kommer igen, de slanger jeg afmonterede var de originale fra Bavaria, og de har da holdt fra bådens bygning i 2001 og var først tilstoppede med de første problemer i 2014 så en holdbarhed på 12 – 13 år må siges at være acceptabelt.

    #10319
    Medl.nr. 835
    Keymaster

    Der er angiveligt tale om urinsten som aflejres i slagerne.
    De slanger som der normalt forhandles til fraledning fra toiletter er lugttætte i en årrække (6-10 år) hvorefter de afgiver kloarklugt.
    De har ikke nogen belægning så gør at urinstenene kan fæstne sig til den indvendige side af slangen.
    Der opbygges ret store mængder i slangerne som til sidst næsten kan lukke helt.
    Man kan fjerne eller i det mindste minimere dem med kemikalier som f. eks http://www.aquatex.dk/marine-service-2/urinsten-i-aflob/
    Nogle her på siden har anbefalet at give toilettet en sjat eddike som angiveligt i et vist omfang kan reducere mængden af urinsten, men måske også ødelægge pakninger mm.

    #10320
    Medl.nr. 993
    Keymaster

    Hej Der er sukker der dannes når urin og saltvand blandes, hvis man hælder lidt eddikesyre i toilette og pumper det ind i slange og lader set stå natten over får man ikke problemer med slager og tank. jeg fylder tanken med ferskvand og en liter eddikesyre inden båden skal på land, det stå et døgn i tanken, når den tømmes kommer alle aflejringer med ud og tanken er ren. eddikesyre ødelægger ikke gummipakninger slanger osv.

    #10321
    Medl.nr. 682
    Keymaster

    Det er et rigtig træls problem. Vedligehold slanger og tank med lidt edike eller afkalker til kaffe maskiner i løbet af sæsonen.
    Ligeledes lidt madolie til smøring af pakninger. Skyl altid med rigelig vand ved uskyl.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.