Løst ror !!!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2167
    giib
    Keymaster

    Da jeg fik min båd på land for første gang, erfarede jeg roret var lidt løst; det var ca. 5-10mm slør i bøsningen !!! Jeg mærkede straks efter på de andre både ved siden af min, men deres ror var der intet slør i !!!

    Må der gerne være lidt slør i roret, eller hvad ?

    Båden har kun sejlet to sæsoner (den sidste af mig), og der er ingen mærker i roret, eller tegn på grundstødning.

    Hvad er meget, og hvad er lidt slør; det er jo relativt. Der er ikke konstateret nogen utæthed ved rorbøsningen.

    #9173
    Hvam
    Keymaster

    Har du stadig reklamatisionsret syntes jeg du skal kontakte Dymc “Floor” hvis det er der du købte båden.
    Jeg håder du så får bedere behandling end de nye ejer har givet mig!

    Men eller er der Lars i Mou. Han sælger jo rigtig mange bavaria til Nordmænd
    Der har jeg altid fået rigtig god behandling 😀

    #11503
    giib
    Keymaster

    Jeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.

    Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!

    Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).

    #11504
    276
    Keymaster

    Jeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.

    Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!

    Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).

    Vi købte i 2006 en 30 cruiser, i løbet af sæsonen konstaterede vi “klonk” lyde fra roret, dette fik vi efterset sidst på sæsonen 2006, og det viste sig at det skulle efterspændes, i sidste sæson begyndte det igen, og vi kontaktede Floor, som meget hurtigt ankom til Bogense for at kigge på problemet. Det viste sig at rorbøsningen var defekt og denne blev derfor skiftet, efterfølgende er reaktionen på rattet blevet mærkbart anderledes. “klonk” lyden er væk og det virker bare perfekt.
    Bøsningen blev skiftet da båden lå i vandet. 😀

    #11505
    giib
    Keymaster

    Jeg har stadig garanti på båden. Jeg vil lige høre DYMC på bådudstillingen.

    Jeg ved bare ikke hvor meget slæk der er acceptabelt; båden sejler jo som en drøm !!!

    Ja, jeg har læst om dine strabadser med DYMC i en anden tråd. Og som du sikkert har læst i svaret, er jeg mere end almindelig positiv over DYMCs måde at behandle kunder på (eller i hvert fald mig).

    Vi købte i 2006 en 30 cruiser, i løbet af sæsonen konstaterede vi “klonk” lyde fra roret, dette fik vi efterset sidst på sæsonen 2006, og det viste sig at det skulle efterspændes, i sidste sæson begyndte det igen, og vi kontaktede Floor, som meget hurtigt ankom til Bogense for at kigge på problemet. Det viste sig at rorbøsningen var defekt og denne blev derfor skiftet, efterfølgende er reaktionen på rattet blevet mærkbart anderledes. “klonk” lyden er væk og det virker bare perfekt.
    Bøsningen blev skiftet da båden lå i vandet. 😀

    Det lyder interessant. Der er præcist samme båd.

    Jeg hører dog ikke noget “klonk”, og har heller ikke kunnet mærke noget i rattet; men jeg har jo heller ikke haft noget at samenligne med !!!

    Kan du præcist oplyse hvilken bøsning du taler om; måske har du et varenummer på en kvitering ?

    #9174
    276
    Keymaster

    hej

    med hensyn til dit problem så ring til mig på tlf 40640138. det er nemmere den vej.
    mvh
    Palle Hasselstrøm Larsen
    bavaria 30 cruiser
    Impuls af bogense
    😀

    #9175
    giib
    Keymaster

    Jeg kontaktede DYMC på bådudstillingen, hvor jeg fik en lang snak med værkføreren. Han fortalte at der er noget ved roret der skal efterspændes. Det kommer de så og ordner i løbet af ugen, nu hvor de alligevel er på Sjælland.

    Ligesom en rig skal efterspændes, skal roret også. Det er altså ikke et Bavaria problem, men et problem med alt mekanik; en ny cykel skal jo også efterspændes efter et par ugers brug !!!

    Det er altså en fornøjelse med den service man får hos DYMC.

    #9176
    allan torbensen
    Keymaster

    Er der nogen der ved hvordan man efterspænder roret?

    Allan Torbensen

    #9177
    giib
    Keymaster

    Hej Allan,

    På min B30C er der en klap lige ved udgangen til badeplatformen, og derunder er der en kraftig rund møtrik, med en skrue i. Løsn skruen, og spænd den runde møtrik, til roret går uden slør. Det er rimeligt nemt at gå til, i hvert fald på en B30C årgang 2006.

    #9178
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.
    Jeg har også disse “klonk”-lyde fra roret. Vil prøve at efterspænde roret som du beskriver. Hvilket værktøj bruger du til den runde “møtrik”. Findes der specialværktøj der kan gå ned i de to huller, ligesom den nøgle man bruger til en vinkelsliber når man skifter skive?

    Hvordan ved man hvor meget man skal spænde den runde møtrik? Kan man stramme for meget. så roret går trægt?

    #9179
    giib
    Keymaster

    Det var DYMC der efterspændte mit ror i forbindelse med “Både i Bella”, da de alligevel var på Sjælland.

    De brugte en papegøje-tang (polygrib-tang), der kunne gabe over den runde møtrik.

    Men den skal kun spændes lige akkurat nok til, at sløret i roret er væk.

    Jeg hverken hørte eller mærkede noget til det “løse” ror; jeg opdagede det først, da båden kom på land !!! Og det blev udbedret på land også.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.