Den blå stribe på ruftag.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2363
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Jeg har B 38 fra 2004. Mit problem er, at min blå stribe på ruftag siderne er ved at blive grå, jeg har forsøgt at pudse dem op med rubber efterfuldt af voks, men det hjælper ikke, hvad er det der sker, og hvad kan jeg gøre.

    #9571
    Anonymous
    Keymaster

    Hej

    Jeg har en 38 fra 05 med samme problem. Striberne bliver matte. Jeg har pudset med Hempels marine polisher, men der skal vist bedre forslag til, da de igen er matte?

    mvh

    Aloha

    #9572
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej Aloha. Tak for dit svar, ja det surt, når man nu hvert år har gået netop og pudset på denne stribe for at den skal blive mat, som jeg har set mange ældre B blive. Jeg sagde til mig selv; det skal ikke ske for mig, og se så! Jeg vil prøve at pudse videre med rubber til den bliver blank.

    #9573
    412
    Keymaster

    følgende er fundet på “www”

    NR. 1
    Hvis de alm. polish med slibe middel tilsat ikke kan gøre det, vil jeg, ud fra egne erfaringer, vandslibe stille og roligt. Efterfølgende har Bla. Hempel en art silikone som går ind og mætter gelcoaten, hvorefter der poleres som normalt. Jeg fik min blå stribe til at fremstå som nymalet med denne metode.

    NR. 2
    Der er flere problemer i dette end som så! Mit første gæt er at det “matte lag” kan slibes af med Slipol-eller lign. Dernæst skal der poleres med voks. Hvis det ikke kan fjerne matlaget, så prøv med at slibe med korn 2000 vandslibepapir(3M er det eneste der dur). Dernæst slipol og tilsidst voks.

    Altså filosofien er at der skal fjernes et (meget) tyndt lag-og overfladen skal så vokses. (Det der danner det matte lag er iøvrigt UV lys fra solen)

    Nr.3
    Min anbefaling vil være at starte med at inversterer i en polermaskine ca 600,- for at komme i dybden. Du skal derefter bruge produkter fra 3M enten den fine Finesse-it elller den grove Imperiel Compound. Så kan du slippe for at bruge sandpapir. Du skal derefter afslutte med at give et ordentligt lag voks for at beskytte den rensede gelcoat. Bruger du fast voks kommer der meget voks på og ved flydende kommer der mindre på så skal du bare over den 2 gange med ca en uges mellemrum for at første lag voks har “sat” sig. De efterfølgende år kan du måske nøjes med voksen. God fornøjelse. Bådpoleren Mads Bendix

    #9574
    CorpSail
    Keymaster

    følgende er fundet på “www”

    NR. 1
    Hvis de alm. polish med slibe middel tilsat ikke kan gøre det, vil jeg, ud fra egne erfaringer, vandslibe stille og roligt. Efterfølgende har Bla. Hempel en art silikone som går ind og mætter gelcoaten, hvorefter der poleres som normalt. Jeg fik min blå stribe til at fremstå som nymalet med denne metode.

    NR. 2
    Der er flere problemer i dette end som så! Mit første gæt er at det “matte lag” kan slibes af med Slipol-eller lign. Dernæst skal der poleres med voks. Hvis det ikke kan fjerne matlaget, så prøv med at slibe med korn 2000 vandslibepapir(3M er det eneste der dur). Dernæst slipol og tilsidst voks.

    Altså filosofien er at der skal fjernes et (meget) tyndt lag-og overfladen skal så vokses. (Det der danner det matte lag er iøvrigt UV lys fra solen)

    Nr.3
    Min anbefaling vil være at starte med at inversterer i en polermaskine ca 600,- for at komme i dybden. Du skal derefter bruge produkter fra 3M enten den fine Finesse-it elller den grove Imperiel Compound. Så kan du slippe for at bruge sandpapir. Du skal derefter afslutte med at give et ordentligt lag voks for at beskytte den rensede gelcoat. Bruger du fast voks kommer der meget voks på og ved flydende kommer der mindre på så skal du bare over den 2 gange med ca en uges mellemrum for at første lag voks har “sat” sig. De efterfølgende år kan du måske nøjes med voksen. God fornøjelse. Bådpoleren Mads Bendix

    Firmaet RenSkib har fremragende produkter til at få striberne til at stå som nye. Alle prodkterne kan bruges uden handsker!

    I meget grove tilfælde vandslibes først med korn 2000.

    Overfladen skal være rengjort og fedtfri, brug RenSkib GelCoat Cleaner R-110.

    Polér med Renskib Liquid Rubbing Compound R-120.
    Fyld en sprayflaske med vand og gør overfladen fugtig. R-120 påføres med svamp på den fugtige overflade. Hold evt. overfladen fugtig med din sprayflaske. Overfladen SKAL poleres maskinelt med en polér-rondel eller et lammeskind for at få varme. Polér indtil overfladen har fået et blankt udseende. Nu er overfladen klar til efterpolering med R-130 A

    Efter polering med R-120 giver R-130 A overfladen en fantastisk dyb glans og finish. Umiddelbart efter brugen af R-130 A gøres effektivt rent med RenSkib Shampoo R-140 og der efterpoleres/forsegles med R-130 B. R-130 A svarer i grovhed til korn 8000.

    Overfladen skal være ren, benyt RenSkib Shampoo R-140.
    Trin 1: Påfør RenSkib Sealer 130 B med let fugtig svamp og lad det tørre.
    Trin 2: Poler herefter overfladen med en blød microfiberklud til højglans.
    Trin 3: Overfladen vedligeholdes ved brug af R-140.
    Trin 4: God fornøjelse og nyd sejlturen.

    Det lyder måske omstændigt, men det VIRKER. Du ka få RenSkib til at komme og vise dig,hvordan deres produkter virker og du kan selvfølgelig også hyre dem til at udføre arbejdet. Se mere på
    [url:2ketvwq5]http://www.renskib.dk[/url:2ketvwq5].

    Med sejlerhilsen

    Bjarne Holst Jensen
    S/Y White Swan

    [url:2ketvwq5]http://www.corpsail.dk[/url:2ketvwq5]
    [url:2ketvwq5]http://www.sommerliv.dk[/url:2ketvwq5]

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.