Gasfjeder på låg til kistebænk

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2172
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    Har nogen erfaring med eller tips til montering af en gasfjeder på undersiden af låget til kistebænken (på en B30C), så det kan blive stående åben af sig selv, uden risiko for at man får det i hovedet?

    Type gasfjeder?

    #9206
    giib
    Keymaster

    Det var dog en hamrende god idé. Det er lidt bøvlet med stroppen til søgelænderet.

    Biltema har gasfjedre i alle længder til rimelige penge. Men hvilken længde der skal bruges, og hvordan den skal monteres, kunne jeg også tænke mig at vide.

    Jeg er så ikke den enste der har fået låget i hovedet

    #9207
    Flemming Frederiksen
    Keymaster

    Hej Jesper og Peter.

    Jeg har monteret gasfjeder i låget på mine kistebænke.
    Man skal selv lave et beslag i den ene ende, der går vinkeltret ind på
    kistebænkslåget.
    Jeg har valgt 2 rustfrie gasfjeder til hvert låg, hvor man kan justerer trykket.
    Længden? Kan jeg finde ud af

    Mvh Flemming Frederiksen
    Vision 40 Rioja

    #9208
    allan torbensen
    Keymaster

    Hej Flemming.

    Hvor har du købt dine gasfjedre? Pris?

    Allan Torbensen

    #9209
    682
    Keymaster

    Ja holdaop en god ide.
    Kan du sende mål på hvor de skal sidde??
    Har selv købt dæmpere til den forrige båd i bilthema, de er ganske udmærkede

    #9210
    Hvam
    Keymaster

    Super Ide, et billede ville værer helt kanon

    #9211
    784
    Keymaster

    Har lige kikket på Biltema.dk. En gasfjeder koster kun 179 kr. Der står ikke at de er rustfrie. Man skal vælge efter bilmodel og så får man følgende oplysninger (Citroen AX) : Slaglængde [mm]: 400, Totallængde [mm]: 940, Udkastningskraft [N]: 380 Man kan desværre ikke fremfinde gasfjedre efter bådtype (haha) derfor ville det lige her være rigtigt rart med nogle specifikke erfaringer om hvilke gasfjerde man kan bruge, hvilke beslag man skal bøbe/lave og hvor de skal placeres for at få en velfungerende løsning. Een gasfjeder pr kistebænk burde være nok.

    #9212
    allan torbensen
    Keymaster

    Jeg har fundet følgende gasfjedre i rustfri:

    http://www.fjedre.dk/online-shop/gasfje … zAodiWvVqA

    http://www.klee.dk/catalog/index/nodeid … zAodGFPupw

    http://www.scandiloc.dk/index.php?page= … t&Itemid=1

    Har dog ikke undersøgt prisen da jeg ikke kender længden endnu.

    Vh Allan T.

    #9213
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej, det er en ide, som jeg længe har puslet med og har spurgt hos Floor, der dog ikke havde nogen egentlig løsningsmodel.
    Flemming, kan du ikke sende nogle billeder, som vi kan lægge på hjemmesiden, så alle kan få gjort noget ved den “hovedafklipper”.
    Tak for dit indlæg.
    og god Jul alle, Søren

    #9214
    madssalling
    Keymaster

    Jeg har monteret gasfjedre til at holde kistebænkene i salonen åbne. Det virker perfekt. Jeg har købt gasfjederne ved en autoophugger for 25,-.

    se https://picasaweb.google.com/1173865861 … directlink

    mvh. Mads

    #9215
    allan torbensen
    Keymaster

    Hej Mads.
    Har du ikke noget foto af monteringen af støddæmperen i kistebænken?

    Vh Allan T.

    #11512
    madssalling
    Keymaster

    Hej Mads.
    Har du ikke noget foto af monteringen af støddæmperen i kistebænken?

    Vh Allan T.

    Jeg har ikke monteret gasfjeder i kistebænken i cockpitet, kun på kistebænkene i salonen.

    Mvh. Mads

    #9216
    Heidi Lundberg
    Keymaster

    Hej jeg går også og tumler med ideen om gasfjedre til kistebænkene i cockpittet, er der nogen overhovedet som har monteret dem på deres båd, så vil jeg meget gerne høre hvilke dimensioner de har valgt, der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.
    Måske er der nogen af de deltagende både til jubilæumstræffet som har dem monteret, så man kunne se hvordan resultatet virker.

    Mvh. Gert Lundberg, B34/2001

    #9217
    742
    Keymaster

    ADVARSEL
    Har en Bavaria 32 cruiser 2010
    Skulle sidste år klargøre båden, springer ned i kistebænken, kan stå oprejst,
    da jeg bevæger mig nede i kistebænken smækker låget i og låser, sad låst inde i 1,5 time
    med banken og råben og endelig en tilfældig redningsmand på kajen får lukket kistebænken op
    og jeg bliver befriet, så fjern den lås, der sidder på låget

    Kim-Ole
    Bornholm

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.