Montering af ny Dækplade ved Sejldrev

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2418
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej

    Et af forårsprojekterne for mig er at få monteret en ny dækplade ved sejldrevet.

    Jeg har lige taget den gamle dækplade af og skrabet skroget fri for gummirester, men der skal nok lidt mere rengøring til (se billedet).

    Fremgangsmåden jeg forventer at gå efter er:

    1) Rengøring med acetone.
    2) Slibing med vådslibesandpapir korn 120.
    3) Rengøring med acetone.
    4) Påføring af lim på dækpladen samt skroget.
    5) Montering af dækplade på skrog og derefter pres i form af et par soldater.

    Jeg vil anvende Tec7 som lim men har ikke erfaring med produktet. Er der nogen med erfaring med produktet der kan give mig lidt input på følgende:

    a) Har produktet krav til minimumstemperatur (der står ikke noget på emballagen). Jeg vil gerne igang med arbejdet, men vil også gerne have et godt resultat.
    b) Hvor lang tid går der førend der dannes hinde? Med andre ord, hvor hurtig skal man være når først limen er påført?

    Håber i er nogle derude som vil dele lidt af jeres erfaringer.

    Mvh
    Dan

    #10200
    Finn Husum
    Deltager

    Hej Dan,
    Jeg brugte stort set den metode du beskriver med godt resultat.
    Temperatur bør være over dugpunktet og skroget skal være helt tørt – altså også tørt i vejret.
    Du har masser af tid til at sætte i pres.
    Jeg skar en træplade som passede med gummiet. Da det hele var på plads satte jeg træpladen på og understøttede den i hvert hjørne med et skaft.
    Lod det hele sidde i spænd i 24 timer.
    Har siddet godt fast siden.
    Held og lykke
    Hilsen Finn

    #11581
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Dan,
    Har du så skiftet gummimembranen i sammen omgang?

    Go arbejdslyst

    Besætningen
    S/Y Idéfix af Skive

    #10201
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Finn
    Tak for svaret.
    God pointe med dugpunktet, jeg fandt vedlagte tabel lavet af Dyrup som vel kan være meget handy. Jeg har skåret nogle lægter og lavet en ramme, lidt som du beskriver.
    Mvh
    Dan

    #10202
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Idefix
    Nej har ikke skiftet membranen. Båden søsættes til sin 6. sæson i år, så det er lige tidligt nok at skifte membranen synes jeg.
    Mvh
    Dan

    #10203
    Leif Knudsen
    Deltager

    Hej Dan.

    Vi har jo den samme bådtype, og jeg skiftede membranen sidste år. Jeg købte den i Biltema til knap 200 kr. Jeg limede den med noget Sika-lim, som jeg ikke kan huske, hvad hedder. Jeg gjorde dog den fejl, at jeg ikke matsleb og affedtede selve membranen med det resultat, at limen holdt fint på båden, men ikke på gummimembranen. Nu har jeg matslebet membranen og affedtet den med acetone. Jeg er blevet anbefalet noget montagelim fra Harald Nyborg til ca. 100 kr., så nu håber jeg, at det virker.

    Hilsen

    Leif, ORION, Veddelev.

    #10204
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej

    Tak for jeres gode svar. Projektet er færdigt og jeg er godt tilfreds med resultatet, tiden må så vise om det holder.

    Mvh
    Dan



    #10205
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej

    Efter to sæsoner kan jeg konstatere at pladen sidder fint. Der er ikke nogen tegn på at den er begyndt at slippe i kanterne, så det ser ud til at projektet er lykkedes.

    Så hvis andre skal i gang med samme projekt til foråret, så kan jeg ihvertfald stå inde for fremgangsmåden og med beskrivelsen, så er det jo lige til at gå til.

    Hilsen
    Dan

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.