Fæste af ror!!

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2425
    276
    Keymaster

    Jeg har konstateret at det nylon bøs der sidder lige oppe over rorbladet drejer med når der drejes med rorbladet, er det rigtigt? har tjekket det på en 33ér der ligge bag os på land, og der drejer dette bøs ikke med.
    Dog er der en Mærkbar forskel på hvor let de 2 ror går. På vores går det trægt, hvad kan man gøre for at løse dette problem??
    Er lidt bekymret

    mange sejler hilsner

    Palle Hasselstrøm Larsen
    Impuls af Bogense.
    Bavaria 30 Cruiser.

    #9696
    654
    Keymaster

    Hej Palle!
    Bøsningen sidder der som afstandsring mellem rorleje og roret. Om bøsningen følger roret eller ej har ikke større betydning.
    I slutningen af sidste sæson var mit ror også noget trægt og jeg vidste der skulle gøres noget inden den skulle i vandet igen her til foråret. Gik i gang for 2 uger siden og kunne nærmest ikke rokke roret, så der var kun én løsning.
    Via Google ses det at det ikke er noget unormalt fænomen på en 4..5 år gammel Bavaria. Der opstår let tæring mellem nederste lejes yderside og den aluminiumsbøsning lejet sidder i. Denne tæring øger trykket på lejet. Da lejet er lavet af delrin eller lignende materiale giver det efter og klemmer derved om akslen. Dette har jeg fået bekræftet af servicechefen hos Floor og også bestilt et nyt leje af anden type, så samme problem ikke skulle komme igen.
    Jeg har nu efter en lang kamp fået roret af og skåret lejet ud. Den omtalte tæring ses tydeligt i lejeskålen. Nu er der renset og smurt, og jeg venter bare på nyt leje fra Floor.
    Check http://www.jefa.com/rudder.htm og find lejetype 5BT061..5BT082
    Se også http://www.jp3steering.com/index.php/pr … /servicing

    #9697
    666
    Keymaster

    Jeg har konstateret at det nylon bøs der sidder lige oppe over rorbladet drejer med når der drejes med rorbladet, er det rigtigt? har tjekket det på en 33ér der ligge bag os på land, og der drejer dette bøs ikke med.
    Dog er der en Mærkbar forskel på hvor let de 2 ror går. På vores går det trægt, hvad kan man gøre for at løse dette problem??
    Er lidt bekymret

    mange sejler hilsner

    Palle Hasselstrøm Larsen
    Impuls af Bogense.

    Bavaria 30 Cruiser.

    Hej Palle! Jeg har haft samme problem på min 32 fra 2005, ringede til Floor, og fik 2 løsninger på problemet, enten en ny kuglelejebøsning i nylon, eller slibe noget af den gamle med en smergellæderrondel.
    Floor kunde skaffe den nye bøsning til ca. 2500 kr. + moms, men vi valgte den billige løsning, afmonterede roret ( det var ikke nemt, det sad meget fast, 3 mand hev og sled, og da vi var udmattede satte vi en lille donkraft på tilsidst. Da roret var afmonteret sleb vi af bøsningen helevejen rundt, og wupti i med roret igen, og nu kører det som en drøm.
    Mit største problem var faktisk at vi måtte flytte båden hen så den stod med agterenden ud over kajkanten, da roret skal ca. en halv meter under kølen for at komme fri af bøsningen. Men i Bogense har i jo den fine bådtransporter så det skulle jo ikke være det store problem.
    Jeg har først set dit problem, så det er måske klaret for længe siden.
    men jeg ville da lige fortælle hvordan vi løste problemet, der er sikkert andre der har eller får samme problem. Venlig hilsen Louis Buchholtz, Ann Carina af Sakskøbing

    #9698
    Poul
    Keymaster

    Det nederste rorleje på min Bavaria36/2004 er også begyndt at stramme. Lejet er af type: JP3 Type 1 , altså et rorleje udført af søvandsbestandig aluminium og PETP (en plasttype som har stor styrke og stivhed, fordelagtig krybebestandighed (lille koldflydning), stor målfasthed (ringe fugtoptagelse og lav termisk udvidelseskoefficient), hård og polerbar overflade, gunstige friktions- og slidegenskaber, høj slagstyrke, men lav kærvslagstyrke (kærvfølsomt), høj kemikalieresistens).

    [i:1jz0deaa]Firmaet JP3 anbefaler følgende tidsplan som et minimum:
    Årligt:
    Når båden er på land for vedligeholdelse, bør rorlejet kontrolleres udvendigt og rorets bevægelse afprøves .
    Hvert andet år:
    Når roret er fjernet, er det godt tidspunkt også at udtage rorlejet for at lave et eftersyn på det.
    Hvert femte år – SERVICE:
    Rorlejet demonteres og returneres til fabrikken for en fuld service.
    Typisk vil dette indebære en adskillelse, en rensnimg og samling igen.[/i:1jz0deaa]Er der nogen der har kendskab eller prøvet denne procedure?

    Vh. Poul

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.