Knirk – knirk – knirk

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2461
    784
    Keymaster

    Vi planlægger at købe en Bavaria sejlbåd, og de to vi har sejlet i knirkede ganske bravt om læ under sejlads, når der enten var bølger, eller en del vind og god krængning. Er det sådan i alle Bavaria både? Kun i nogen? Kan det udbedres? Alle erfaringer på området vil være interessante.

    MVH Jesper Milling

    #9749
    giib
    Keymaster

    Hej Jesper,

    Bavaria skulle faktisk knirke mindre, da skrog og overbygning er samlet omkring hovedskottene. Jeg har da heller ikke hørt om problemet før.

    #9750
    784
    Keymaster

    Tak for svaret. Jeg ville heller ikke nævne det, hvis ikke det var en meget hørbar knirken. Vores Ballad kunne også knirke når vandbulerne var store nok, men ikke så påfaldende højt. På Norsk Bavariaklubs hjemmeside er problemet beskrevet, og angiveligt er det også blevet repareret af den norske forhandler, i hvert fald i et enkelt tilfælde. Det glæder mig at problemet ikke synes at være meget udbredt. Det ville også glæde mig hvis nogen har fået det repareret væk, for man jo ikke altid prøve en båd i tilpas hårdt vejr til at kunne konstatere om den knirker.

    MVH Jesper Milling

    #9751
    HO
    Keymaster

    Vi planlægger at købe en Bavaria sejlbåd, og de to vi har sejlet i knirkede ganske bravt om læ under sejlads, når der enten var bølger, eller en del vind og god krængning. Er det sådan i alle Bavaria både? Kun i nogen? Kan det udbedres? Alle erfaringer på området vil være interessante.

    MVH Jesper Milling
    Hejsa
    Vores B30C knirker og knager også en del, det har jeg hørt fra flere andre også.
    MVH
    Hans

    #9752
    784
    Keymaster

    Lad mig for god ordens skyld tilføje at vi ikke kunne høre knirkeriet oppe i cockpittet, kun når vi opholdt os nede om læ. Mvh Jesper Milling.

    #9753
    768
    Keymaster

    Min nyindkøbte 40/3 fra 2002 knirker også lidt i hårdt vejr. Jeg har lokaliseret knirkeriet til toiletvæggen i BB side (til venstre for døren). Jeg tror det kommer nedenfra hvor trævæggen hviler på glasfiberdørken?? Er det nogen der ved hvordan han afmonterer væggen for at montere væggen oven på en silikonefuge eller lignende??

    #9754
    784
    Keymaster

    På den norske hjemmeside, hvor emnet belv berørt, blev der nævnt noget om at sætte en kile ind et sted, og det var vist også ved toiletrummet. Måske er der en medarbejder ved Floor som har erfaringer med det her? Måske kan tyndtfydende epoxylim trænge ind og låse de bevægelige dele fast? jeg har tidligere indført epoxy i små revner med en sprøjte og en kanyle. Fungerede fint (altså selve indføringen af epoxylimen). Mvh Jesper Milling

    #9755
    giib
    Keymaster

    Hej Jesper,

    Jeg er bange for det ikke lader sig gøre, da skroget og overbygning (ruf) er samlet omkring skottene.
    Skottene/væggene sidder i en recess, og derved godt fikseret.
    Er du sikker på det er det skot der knirker ?

    #9756
    784
    Keymaster

    Hej Peter. Tak for dit svar. Du forveksler mig imidlertid med medlem 768. Vi har ikke købt nogen Bavaria endnu, men håber at gøre det i 2011. Mit nummer er 784, og jeg har desværre glemt at signere et eller flere af mine indlæg.

    MVH Jesper Milling

    #9757
    HO
    Keymaster

    Tak for svaret. Jeg ville heller ikke nævne det, hvis ikke det var en meget hørbar knirken. Vores Ballad kunne også knirke når vandbulerne var store nok, men ikke så påfaldende højt. På Norsk Bavariaklubs hjemmeside er problemet beskrevet, og angiveligt er det også blevet repareret af den norske forhandler, i hvert fald i et enkelt tilfælde. Det glæder mig at problemet ikke synes at være meget udbredt. Det ville også glæde mig hvis nogen har fået det repareret væk, for man jo ikke altid prøve en båd i tilpas hårdt vejr til at kunne konstatere om den knirker.

    MVH Jesper Milling
    Hej Jesper
    Man kan vænne sig til det, vi lægger ikke mærke til det mere.
    Var det dig der var interresseret i en B30C ?

    #9758
    784
    Keymaster

    Hej Hans!

    Man kan vænne sig til meget, også den romatiske lyd af en gammel sørøverskude der pløjer sig over Atlanten. Men det var nu alligevel lidt voldsomt. Det drejede sig heller ikke om en enkelt knirkende lyd, det var nærmest et helt orkester af knirkelyde. Jeg glæder mig til næste gang vi får lejlighed til at prøve en Bavaria for så er den sikkert stille som gr… nårr nej det er jo heller ikke så godt.

    Vi sonderer for tiden mulighederne i Bavaria 36/2 eller en 38/3 fra ca 2002-2005. 36/3 fra samme periode forekom os på en 5 dages tur for nylig at have lidt trange forhold foran for salonbordet. Desuden er vi meget begejstrede for rullestorsejl.

    Er der andre der har erfaringer med knirkeri der lyder som om hele apteringen er gået op i limningen? Og som som evt. har fået det fikset?

    MVH Jesper Milling

    #9759
    767
    Keymaster

    Min 38/3 fra 2003 knirker også en del nede om læ, når der er lidt vind/bølger (har faktisk ikke isoleret det til, om det er krængning eller bølger, der er skyld i det).

    Hvis det er noget, der kan stoppes, kunne det da være ret interessant. Det er rigtig svært at lokalisere lyden, men mit gæt er, at det kommer fra området omkring trappen/motorrummet eller toiletvæggen.

    Mvh
    Peter

    #9760
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hejsa
    Jeg har aldrig lagt mærke til om vores 33 Cruiser knirker, men da jeg “kun” er kombineret fungerende Styrmand, Letmatros og Udkig er jeg forment adgang om læ under sejllads.
    Adgang om læ er forbeholdt Kaptajnen og jeg har prøvet at spørge om båden knirker, men det er ikke noget hun har bemærket.

    #9761
    323
    Keymaster

    På vores B33 cruiser kan man høre det knirker når man sidder i salonen og nogen går på ringdækket. Jeg har en mistanke om at det er “panikhåndtaget” der sidder over vinduerne i begge sider der knirker.
    Under sejlads er jeg lige som Lars uvidende om hvad der sker om læ da jeg endnu ikke er steget i graderne om bord og nok heller aldrig kommer til det.

    #9762
    784
    Keymaster

    Ja nu kører vi selvfølgeligt ud ad en sidegren, men jeg syns da ikke det er rimeligt at visse besætningsmedlemmer har permanent vagt og dårligt kan komme på toilettet. For slet ikke at tænke på hvor korte distancer man kan sejle på den måde. På med autopiloten og konen på udkik 10 minutter en gang i mellem, det må da være det mindste.

    Nå men det var altså bare fordi jeg følte mig lidt oprørsk indeni.

    Jeg havde håbet at høre fra nogen som har haft et knirkeri der var Bounty (den med mytteriet) værdig, og som havde repareret det. Og jeg havde også håbet at høre fra nogen som absolut intet knirkeri har. Jeg håber derfor at endnu flere bidrager med erfaringer på det her område. Og også gerne på det andet område som er meget vigtigere (og farligere )

    Med venlig hilsen Jesper Milling

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.