Kan man vende en dør? (Bavaria 36/3 2002 – 2005)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2462
    784
    Keymaster

    Hej!

    Er der nogen der har prøvet at vende en dør i en Bav. 36/3 (2002-2005) eller en af de andre af bådene fra den serie hvor alle næsten skabslågerne er buede og åbner opad? Jeg synes adgangen til forkahytten er lidt labyrintisk, og hvis døren åbnede indad ligesom i den tilsvarende Bavaria 36/2 ville det måske gå meget bedre. Det samme med døren til toiletrummet. Døren mellem kahyt og toilet, skal så måske sættes ud af drift eller hvis man ikke vender toiletddøren til kahytten, skal den også bare vendes. Karmene føles indimellem lidt løse, så man skulle vel kunne tage dem af hvis man f.eks. løsner plastiklisten under karmen.

    MVH Jesper Milling, Faaborg (20773868) (jeg kan ikke få lov at ændre min profil)

    #9763
    676
    Keymaster

    Jeg har prøvet at vende toiletdøren på min bavaria 36. Hvis du vender toiletdøren kan du ikke vende håndtaget og dermed låsen.
    Det betyder at døren låser når håndtaget falder nedad. Jeg vendte min dør og håndtaget faldt ned og låste døren uden der var nogen på toilettet.Det var tæt på at jeg måtte ødelægge døren for at få den åbnet. Så tænk dig godt om.
    Stig

    #11555
    784
    Keymaster

    Hej Stig.

    Tak skal du have, det lyder forfærdeligt. Jeg forestiller mig imidlertid at jeg tager både dør og karm ud, og vender dem begge om en lodret akse så døren ikke kommer til at sidde på hovedet. Gør man det med døren til kahytten i en 36er får man en dør der hængsler til venstre og åbner indad, istedet for en dør der hængsler til højre og åbner udad. I begge tilfælde set fra salonen. Jeg synes at døren kommer i vejen, når man vil ind i kahytten, sådan som den er monteret fra fabrikken, især fordi salonbordet står tæt på døren. Faktisk er det ikke nogen dårlig ide også at vende døren til toilettet. F.eks slipper man så for at det badevand som rammer døren kan løbe helt ud i salonen.

    Tog du også dørkarmen ud af dørhullet og vendte den? Var det nemt?

    Mvh Jesper Milling

    #9764
    676
    Keymaster

    Nej, jeg vendte kun døren og det var nok derfor at det gik galt.
    Men hvis jeg skulle vende toilet døren om den lodrette akse så vil den åbne op mod asken i stedet for væggen og det vil ikke være smart. Min dør tl kahytten er monteret så den åbner indad.
    Det lyder lidt underligt at ikke alle døre er monteret ens.
    Stig

    #9765
    784
    Keymaster

    Kikker man på tegningerne åbner dørene heller ikke som i virkligheden. På en bav. 36 2002-2005 med to kahytter åbner døren til forkahytten indad og hængsler til styrbord. På den bav. 36 med 3 kahytter vi lejede i en uge åbnede døren til toilettet udad og hængslede til bagbord, den ville altså hængsle til styrbord hvis den blev vendt og åbnede indad.

    Nu bliver jeg rundtosset, men kunsten må jo være at pille karmen ud, den har formentligt ikke taget 15 sekunder at sætte i, og i den båd vi lejede sad den løst i siden modsat hængslet. Det så ud som om den var monteret med en låseliste af plastik, og så måske nogle skruer ved hængslerne. Har nogen prøvet det?

    MVH Jesper Milling

    #9766
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej, jeg har en b 38 fra 2004, hvor forkahytsdøren åbner ud i salon, hvilket jeg er træt af, så jeg tror jeg vil prøve at vende skidte, så den åbner ind i forkahytten i stedet. Ulempen er dog, at når man skal i skabene, skal man først lukke døren. Hele karmen er ganske simpel at pille af, du skal først fjerne plastinddækningen, hvilket også er ganske nemt, men prøv bare, du kan jo altid gøre det om – tilbage.

    hilsen Søren

    #9767
    784
    Keymaster

    Hej Søren!

    Hvordan gik det med at vende døren til forkahytten?

    Mvh Jesper Milling

    #9768
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej Jesper.
    Jeg fik nye døre gennem Floor – da de gamle bulede og revnede for 3. gang, nu har jeg fået nogle – meget lette og flotte døre – og har vendt karmen til forkahytten, så døren vender ind i forkahytten, hvilket vi er maget glade for. For det første er den ikke i vejen i salonen, og nu vender alle 3 karme ens set fra salonen, virkelig godt, utroligt, at de ikke på værftet kunne se det. Den eneste ulempe er selvfølgelig, at hvis man skal i skabene i bb side, skal man først lukke døren. Der opstod selvfølgelig også 2 skruehuller efter det beslag, som krogen sad i, men det har vi løst med en krog til at hænge en duftpose i – lavendel.
    Man alt i alt, vi er meget begejstret.

    Hilsen Søren

    #9769
    784
    Keymaster

    Hej Søren

    Tak for respons, det er meget interessant at vide at det kan lade sig gøre.. ligesom jeg forventede. Da vi nu kikker på en Bavaria 38 (2003) er det yderligere interessant. Hvis vi også bliver træt af at døren åbner udad, vender vi bare karmen om.

    En anden dør i Bavaria 38 jeg gerne ville vende er den til badeværelset. Den skulle i givet fald stadigt åbne indad, men hængsle i den anden side. Det ville give 2 fordele. Dels kunne man hænge vådt regntøj på badeværelset på skottet mod kabyssen meget nemmere, dels ville man ikke se “lokummet” fra spisebordet når døren åbnes, og det ville desuden skåne dem der glemmer at låse døren. Til gengæld ville adgangen ind på badeværelset blive lidt mere besværlig.

    MVH Jesper Milling

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.