Rust på køl.

  • Dette emne har 3 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 16 år siden af 276.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2177
    276
    Keymaster

    I forbindelse med klargøringen til den kommende sæson, så har jeg adskillige steder på kølen konstateret rust angreb, og i den forbindelse kunne jeg godt bruge nogle råd og brugbare tips til, hvordan dette problem afhjælpes. Meget gerne med oplysninger omkring materiale der er gode erfaringer med.
    Kølen er ligesom bunden behandlet med Hempel Mille ultimate2. Dette i 2007, i år er der endnu ikke bundsmurt.
    Impuls er iøvrigt en 30 cruiser fra 2006.

    #9230
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej Palle
    På så ny en båd skyldes tilfældigt placerede rustangreb som regel dårlig primning.
    Min var leveret primet og bundmalet fra Floor (Crusing pakken) i marts 2006 (klargjort i Flensborg).
    Da den kom op efter første sæson var den fyldt med små rustangreb. En syns og skønsmand vurderede den til at være påført et lag primer og et lag bundmaling, hvilket er helt utilstrækkeligt. (Det nærmer sig bedrageri at tage penge for primning/bundmaling og så kun levere et lag).
    Floor måtte hente den og rense den af inden de genopbyggede med 5 lag primer og to lag bundmaling. (både køl og skrog)
    Hvis dine rustangreb skyldes det samme skal du forsøge at få det rettet på garantien, for så er det en fejl der har været der siden leveringen.
    Hvis det ikke skyldes en generel dårlig primning men f. eks. grundstødning eller lignende kan du jo pletreparere, slibe de angrebne områder med vinkelsliber til blankt jern inden spartling og påføring af 5 lag primer (eks. Light Primer).
    Hvis rustangrebene er små kan man jo også vælge at leve med det, overmale dem med bundmaling indtil de er blevet så store at man ikke kan leve med det længere og så tage den store tur med sandblæsning og genopbygning med primer og bundmaling.
    Mvh

    #9231
    Largo
    Keymaster

    Hej Palle
    På så ny en båd skyldes tilfældigt placerede rustangreb som regel dårlig primning.
    Min var leveret primet og bundmalet fra Floor (Crusing pakken) i marts 2006 (klargjort i Flensborg).
    Da den kom op efter første sæson var den fyldt med små rustangreb. En syns og skønsmand vurderede den til at være påført et lag primer og et lag bundmaling, hvilket er helt utilstrækkeligt. (Det nærmer sig bedrageri at tage penge for primning/bundmaling og så kun levere et lag).
    Floor måtte hente den og rense den af inden de genopbyggede med 5 lag primer og to lag bundmaling. (både køl og skrog)

    Hej

    Vi har haft samme oplevelse. Båden klargjort i Flensborg 2006. Så for Floors vedkomne var det en ommer !!! Det er blevet ordnet i år. Sammen med at vi valgte at få ændret vandlinien

    Mvh Morten

    #9232
    276
    Keymaster

    Hejsa.
    Det er rart med respons, på sine indlæg. Det lyder for mig som om at der er et problem omkring primning af kølen på bavaria bådene, jeg har siden mit indlæg ladet mig fortælle at der i min egen hjemhavn er en 30 cruiser der skal have skiftet kølen pga. af kraftigt rust angreb på kølen, men har dog ikke fået det bekræftet af ejeren, så mere herom senere.
    i for hold til min egen situation så vil jeg kontakte DYMC, dette med henblik på en afklaring af situationen 😕

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.