Tilføjelse af "vinduer" (portlights) i forkahytten.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2571
    784
    Keymaster

    Jeg henvender mig her, fordi de portligths jeg har fundet af typen Moonlight til forkahytten i vores Bavaria 38 (2004) ikke er lagervare og prisen er afhængig af hvor mange man bestiller. Her følger forhistorien:

    Vi har en Bavaria 38 (2004) og sejler rundt med en jolle på fordækket og den dækker også skylightet. Derfor er der ikke noget ordentligt dagslys i forkahytten, undtagen når jollen er sat i vandet. Løsningen er naturligvis at montere et par vinduer i kahytssiden, men pga kahytssidens udvendige udforming kan disse vinduer ikke være særligt høje. Som ejere af Bavaria sejlbåde fra omkring 2004 vil vide har den udvendige side af kahytsbygningen en nedsænkning på ca 3 mm, i næsten hele kahyttens længde, i en bredde af 10-20 cm. Denne nedsænkning bliver smallere i forenden, og tillader kun vinduer med en maks. højde på ca. 12 cm, hvis det skal se pænt ud og være tæt. Det er lykkedes mig at finde nogle vinduer som passer og de laves af et dansk firma som hedder BSI. Udefra ligner de Lewmar Standard portlights, som er de portlights Bavariabåde fra den tid er leveret med, indefra ligner de ikke, men de er pæne nok. De kan ikke åbnes. Vinduerne leveres med en gummiliste monteret i den udvendige ramme, så man skal “bare” save et hul, udfylde afstanden mellem inderskal og yderskal med epoxyspartel, lade denne ydfyldning hærde og skrue udvendig og indvendige vinduesramme sammen. Denne montage er noget nemmere end ved Lewmar Standard portlights som monteres med en gummifuge man selv skal påføre, men desuden laves Lewmar Standard portligths ikke i en højde som er tilpas lille.

    Priserne incl. moms for disse portligths er:

    Pris pr stk v. 2 stk . kr 3.096,
    Pris pr stk v. 4 stk. kr. 2.475,–
    Pris pr stk v. 6 stk. kr. 2.265,–
    Pris pr stk v. 8 stk. kr. 2.155,–
    Pris pr stk v. 10 stk. kr. 2.095,–

    Priserne gælder hvis jeg samler ordrerne sammen og bestiller hos Columbus Marine, der vil formentlig kunne leveres igennem en lokal Columbus forhandler.

    Forbehold: Disse vinduer (portlights) kan monteres i en skrogside som er fra 8,5 til 16 mm tyk. Jeg har ikke målt den relevante skrogtykkelse på vores egen båd endnu. Det gøres ved at bore et hul på f.eks 5 mm der hvor vinduet skal sidde og måle med den “forkerte ende” af et skydelære, den ende der kan måle dybder i huller. Efter måling sættes tape på hullets yderside, indtil vinduet monteres. Så snart der melder sig seriøst interesserede vil jeg bore dette hul, men det er nok noget alle bør gøre inden de bestiller. Hullet siden lukkes med hvid (eller blå) gelcoatspartel og gøres helt usynligt, hvis man alligevel ikke ønsker vinduer monteret.

    Tegninger af vinduerne, en Moonligth brochure (se den sidste side) og senere en bestillingsformular kan findes her: https://www.dropbox.com/sh/jjoc9zc5u8zxdft/aFuDHFkmk3

    I brochuren vises vinduerne med polerede rammer, men det koster ekstra og vil passe dårligt med de rammer vi har forvejen, som ikke er polerede. Priserne gælder for ikke polerede rammer.

    Jeg laver en bestillingsformular så snart jeg har en sikker fornemmelse for hvor stor interessen er.

    Håber at høre snart fra en eller to interesserede bådejere, gerne flere.

    MVH Jesper Milling, mobiltlf. 20 77 38 68

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.