vand under dørken

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2353
    329
    Keymaster

    vi har et problem som jeg ikke kan løse. Der siver vand et ellr andet sted fra ned i dørken, samme rum som lænsepumpen sidder, altså tæt på vask og pantry. Vandet stammer ikke fra vasken, ikke fra tanken, hvor kommer det fra, sådan ca. 2 liter om ugen – ikke meget med irriterende og gådefuldt.
    Havtorn, Gilleleje

    #9531
    Largo
    Keymaster

    vi har et problem som jeg ikke kan løse. Der siver vand et ellr andet sted fra ned i dørken, samme rum som lænsepumpen sidder, altså tæt på vask og pantry. Vandet stammer ikke fra vasken, ikke fra tanken, hvor kommer det fra, sådan ca. 2 liter om ugen – ikke meget med irriterende og gådefuldt.
    Havtorn, Gilleleje

    Hej…. Jeg har læst på den Svenske klubs hjemmeside. At det kan være at der løber vand retur fra slangen til lænsepumpe. At vandet kommer bag ind udefra. Prøv og tjek om det kun kommer når du sejler….

    Mvh Mikkel

    #9532
    208
    Keymaster

    hej-jeg har prøvet det samme,men fandt dog en fejl som var en utæt bruserslange i hæggen,en ganske tynd stråle,og vandet samlede sig samme sted,nu er der tørt igen.det kan også være overtrykventilen fra varmtvandsbeholderen.sæt en slange på og op i en flaske

    208

    #9533
    499
    Keymaster

    En af mine bekendte Bavaria ejer har haft et lille hul i den røde slange der sidder på vandvarmer

    Mvh
    Ivan Nielsen- Bavaria 37 Cruiser-2008

    #9534
    peter gjedde
    Keymaster

    vi har et problem som jeg ikke kan løse. Der siver vand et ellr andet sted fra ned i dørken, samme rum som lænsepumpen sidder, altså tæt på vask og pantry. Vandet stammer ikke fra vasken, ikke fra tanken, hvor kommer det fra, sådan ca. 2 liter om ugen – ikke meget med irriterende og gådefuldt.
    Havtorn, Gilleleje

    Hej, Jeg har haft det samme problem i min Vision 44 (samme rum som dig). Det viste sig at det siver ganske langsomt fra de agterste kølbolte. Floor var der og bankede det gamle bej af og lagde nyt og nu kommer der ikke mere vand ind.

    #9535
    allan torbensen
    Keymaster

    Jeg har haft vand under dørken flere gange, ja faktisk flere tankfulde.
    Årsager: Frostsprængt håndbruser i cockpit, utæthed ved studs til varmvandsbeholder, slange sprunget af blandingsventil.
    Jeg er begyndt at tage trykket af vandet efter at have taget hovedafbryderen.

    Har du konstateret om det er fersk eller saltvand?
    Det udelukker ihvertfald noget såsom kølevand, kølbolte osv.

    Vh Allan T.

    #9536
    703
    Keymaster

    Hej. Jeg har i foråret også haft vand under dørken i samme rum som lænsepumpen. Det var ikke havvand og jeg har ledt som en gal efter utætte slanger. Det viste sig at komme fra bagerste vandtank, hvor skruelåget ikke var helt tæt. Hver gang jeg tankede vand på tanken stod vandet jo helt op til påfyldningsstutsen. Medens jeg brugte af forreste vandtank løb en smule vand ud ved låget på agterste tank pga. Af trykket. Ved krængning kom vandet hen til lænsepumpen.

    #9537
    allan torbensen
    Keymaster

    En anden ting når man har varmtvandsanlæg er, at man skal huske at vand udvider sig ved varme.
    Dvs, at hvis man har lukket for hanerne samtidig med at trykvandspumpen er med spænding, så vil vandet, når det varmes op enten af motorvarmen eller varmepatronen i varmtvandsbeholderen, udvide sig og på et tidspu nkt blive presset ud gennem overtryksventilen.
    Dette overskudsvand løber så blot ud i bunden og ender i motorrum og til sidst under dørken når der krænges nok.

    Man skal altså indtil vandet har opnået maxtemperatur have åbnet for en varmtvandshane i feks pantryet samt slukket fro trykvandspumpen, eller man skal jævnligt under opvarmningen “tage trykket af” ved kortvarigt at åbne for det varme vand.

    Har endnu ikke selv fundet en løsning på problemet med overskudsvandet, men hører gerne hvis nogen har en ide til afløb af dette vand.

    Vh Allan Torbensen

    #9538
    Anonymous
    Keymaster

    Hej. Fuldstændig samme problem har jeg haft. Låget skal spændes hårdt;)

    #9539

    Den røde slange der går ind i vandvarmeren, var blevet rug/kalket, på min bavaria 36 fra 2003, jeg skar stykke af så det, det løste mit problem
    med vand i dørken

    #9540
    Medl.nr. 1090
    Keymaster

    Jeg havde samme problem. Vandet kom fra en kort blå slange ved vandvarmeren. Der kom et par liter i døgnet i en lille tynd stråle. Tjek om du har vand i rummet ved vandvarmeren, hvorfra det løber til motorrum og videre under dørken.

    #9541
    Medl.nr. 703
    Keymaster

    Hej.
    Jeg har haft samme problem. Det viste sig at være en utæt vandpumpe som stille og roligt lækkede nogle dråber. Min vandpumpe på en Bavaria 36 sidder under bagborg agterkøje og derfra løber vandet, egentligt som det skal, ned til lænsepumpen.
    En ny pumpe løste problemet.

    mvh Søren Wrang.

    #9542
    Medl.nr. 597
    Keymaster

    Jeg har haft fænomenet pga indtørret slange og/eller løst spændebånd ved indgangsstudsen til selve ferskvandstanken. Skær lidt af slangen og spænd den godt på igen.

    #9543

    Jeg havde samme problem sidste år på min BV 37. Der var en frostsprængning i agterste brusehovedet hvor den skrues på slangen. Vandet løb ned ad slangen, ind under agterste vandbeholder i bb side, igennem overløbshul, ud til rummet ved lænsepumpen og derfra kunne det suges op.
    Mvh Per

    #9544

    Der er mange gode svar på problemet med vand er siver. Er problemet at vandet udvider sig ved opvarmning, mener jeg det kan løses ved at montere en hydrofor på tryksiden af vandpumpen – det har jeg på min Bavaria.
    MVH
    John

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.